Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "Konsten att dö: om döendets teologi och filosofi" gav 12790 sökträffar

2024 VT_LP2 FMSN30 CEQ Course evaluation ver 9.0 (2021-01-23) LTH

2024 VT_LP2 FMSN30 CEQ Course evaluation ver 9.0 (2021-01-23) LTH Course evaluation report - CEQ, FMSN30 Basic facts Course name Linear and Logistic Regression Course code FMSN30 ECTS credits 7.5 hp Year 202324 Study period the course was finishedVT_LP2 Programme all Registrated students 72 Number answers and response rate 10 / 14 % Number answers from males 7 Number answers from females 2 Study h

https://www.maths.lu.se/fileadmin/maths/utbildning_education/Kursutv_VT24/FMSN30_2024_VT_LP2_arbetsrapport_en.pdf - 2025-10-25

An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland.

An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland. | Institutionen för Arkeologi och antikens historia 8 dec An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland. 8 december 2025 15:15 till 17:00 Seminarium Dawid Kobialka, universitet i Łódź: An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland . Postseminarium.   Dela http://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historis

https://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-arkeologi/archaeology-nazi-mass-crimes-report-poland - 2025-10-26

A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD.

A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD. | Institutionen för Arkeologi och antikens historia 11 dec A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD. 11 december 2025 15:15 till 17:00 Seminarium   Blair Nolan, Lund University, Final seminar Dela http://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-osteologi//bioarchaeology-urban-me

https://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-osteologi/bioarchaeology-urban-medieval-denmark-lund-990-1536-ad - 2025-10-26

Forskningsrådet beviljar medel till SOL-forskare

Forskningsrådet beviljar medel till SOL-forskare Forskningsrådet beviljar medel till SOL-forskare Publicerad den 21 december 2020 Forskarna Marie Källkvist och Henrik Gyllstad. Henrik Gyllstad och Marie Källkvist deltar i ett projekt som tilldelats medel av det norska Forskningsrådet. Henrik Gyllstad och Marie Källkvist har varit medsökande som forskare i ett projekt som blivit tilldelat medel av

https://www.sol.lu.se/article/forskningsraadet-beviljar-medel-till-sol-forskare/ - 2025-10-26

A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD.

A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD. | Institutionen för Arkeologi och antikens historia 11 dec A Bioarchaeology of the Urban in Medieval Denmark: Lund from 990-1536 AD. 11 december 2025 15:15 till 17:00 Seminarium   Blair Nolan, Lund University, Final seminar Dela http://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-osteologi//bioarchaeology-urban-me

https://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-osteologi/bioarchaeology-urban-medieval-denmark-lund-990-1536-ad/ - 2025-10-26

An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland.

An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland. | Institutionen för Arkeologi och antikens historia 8 dec An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland. 8 december 2025 15:15 till 17:00 Seminarium Dawid Kobialka, universitet i Łódź: An archaeology of Nazi mass crimes – a report from Poland . Postseminarium.   Dela http://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historis

https://www.ark.lu.se/institutionen/forskarseminarier/historisk-arkeologi/archaeology-nazi-mass-crimes-report-poland/ - 2025-10-26

Gråborg och S:t Knuts kapell : en berättelse i tid och rum baserad på en studie av det keramiska materialet

Gråborg i Algutsrums socken är en av de mest välkända fornborgarna på Öland. Mellan åren 1999 och 2002 har flera mindre forskningsundersökningar utförts av Gråborg och under 1998 genomfördes en undersökning av S:t Knuts kapellruin. En viktig fråga har varit att datera de olika lämningarna, men även att belysa en rad andra viktiga frågor. Här utgör keramikmaterialet en av de mer betydelsefulla käll

Den resfärdiga. Studier i Emilia Fogelklous självbiografi

Popular Abstract in Swedish Emilia Fogelklou (1878-1972) utbildades vid Högre Lärarinneseminariet och Uppsala universitet, där hon som första kvinna i Sverige tog en teologie kandidat (1909). En stark gudsupplevelse i unga år hade kommit att styra hela hennes liv. Hon fick så småningom sitt religiösa hem hos kväkarna. Som sökare och gränsöverskridare spände hennes liv och verk över vida fält, främEmilia Fogelklou (1878-1972) was the first woman in Sweden to take a degree in theology (1909) and later became a Quaker. She was a teacher and writer, mainly in the fields of religious education and psychology, and an active supporter of peace and other women's movements. Her autobiographical series, Arnold (1944), Bareheaded (1950), and Ready to Travel (1954), is written in the third person, Fog

Teoretiska aspekter på vetenskapligt samarbete i Europa under perioden 1870-1914

The purpose of this essay is to provide with a theoretical survey on the conceptions of "Nationalism" and "Internationalism", on a general level as well as applied to the scientific field. This pair of conceptions is useful to help us explain to understand the purpose of scientific cooperation and scientific-political motives behind the scientific society, in this case Europe during the period 187

David Humes politiska och ekonomiska essäer: Förord

David Humes (1711-1776) essäer om politik och ekonomi som publiceras i denna volym präglas, liksom hela Humes filosofiska verk, av en strävan att göra filosofi till en i historien och erfarenheten förankrad vetenskap om människan. Enligt Hume – den kanske mest tongivande tänkaren inom den skotska upplysningen – hade filosofin i hög grad kommit att präglas av ogrundade antaganden, föreställningar o

Forskning och utveckling om digitala läromedel för att gynna lärande och lärare

Det finns två huvudsakliga svar på frågan varför forskning och utveckling, F&U, i området digitala läromedel är viktig. Det första är relativt uppenbart: Det produceras idag allt fler digitala läromedel som används i ökad utsträckning i skolan. För att kunna ta fram digitala läromedel av hög kvalitet krävs forskning och utveckling. Det andra och mindre uppenbara svaret är att digitala läromede

Lady Gaga : scenerna, medierna, fansen

This is a mapping of my upcoming project on the field of short culture phenomena. One part of that will deal with the music videos of Lady Gaga. In this book chapter I present som basic information on Lady Gaga, and suggestions on how to approach the artist and her artistic/aesthetic expressions. Scenes, stage performance, media, and the different relation to the fans is put into focus, and I mean

”Lager på lager” : Att möjliggöra och synliggöra kommunikativa, kreativa och narrativa kompetenser

I studien tillämpas en undervisningsdesign som sätter berättelser i olika uttrycksformer i centrum bland elever i lågstadiets årskurs 1. Syftet med studien är att undersöka lärares och elevers upplevelser och erfarenheter av att arbeta med undervisningsdesignen för att bidra med kunskap om hur undervisning med berättelsen i centrum kan möjliggöra och synliggöra elevers kommunikativa, kreativa och In the study, a teaching design that focuses on stories in various forms of expression is applied in the first-grade classroom. The aim of the study is to examine teachers’ and pupils’ experiences of working with this teaching design in order to contribute with knowledge regarding how story-centred teaching can make possible and make visible pupils’ communicative, creative, and narrative competenc

Om betydelsen av elevers metakognitiva förmåga

This text describes the characteristics of a number of different types of metacognitive judgments relevant for schoolchildren’s studies. It is argued that metacognitive judgments play an important role in children’s learning at school. Moreover, it is also argued many of the modern types of educational approaches, such as the so called ”problem based learning” approach do not have a clear strategy