Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "Konsten att dö: om döendets teologi och filosofi" gav 11303 sökträffar

Principer i konflikt?

Trots vårt moderna samhälle med ett materiellt överflöd och till synes vägar för alla att vara delaktiga, bidra och få hjälp finns fortfarande grupper i samhället som behöver stöd. Dessa grupper inkluderar bland annat personer med olika former av funktionsnedsättningar, som inte utan hjälp kan vara en aktiv del i samhället, eller i en del fall inte ens ta hand om sig själva. Dessa grupper behöver

Kostar det att säkerställa den gröna investeringen?

Titel Kostar det att säkerställa den gröna investeringen? En studie om svenska gröna fonders finansiella prestation under perioden 2012 till 2016 Seminariedatum 2020-01-16 Kurs FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 Högskolepoäng Författare Ebba Giolitti, Axel Nilsén & Kasper Simonsson Handledare Göran Anderson Nyckelord Fondutvärdering, svenskt fokus, gröna fonder, konv

Resan till månen

David Dunér skriver om imaginära resor till månen och mänskliga föreställningar om liv i rymden. I samma stund som vi blickar upp mot natthimlen och undrar om det kan finnas liv där bland stjärnorna, kanske det finns varelser på en främmande planet som undrar om vi existerar. Tanken om att vi sannolikt inte är ensamma i världsrymden växte fram på 1600-talet.

Lina Maria Ellegård

Researcher Contact details Email: lina_maria [dot] ellegard [at] nek [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 86 80 Mobile: +46 73 697 63 95Organisation Department of Economics Visiting address: Lund Room number: 4019 Service point: 10 WebpageLina Maria Ellegårds profile in Lund University research portal Publications Displaying of publications. Sorted by year, then title. Filter by type AllBook chapte

https://www.lusem.lu.se/lina-maria-ellegard - 2025-09-03

Patrik Vestin

Research engineer As a research engineer and researcher, I split my time between providing technical support for research projects, teaching, and conducting my own research across various projects Contact details Email: patrik [dot] vestin [at] nateko [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 97 59 Mobile: +46 70 689 16 08Organisation Dept of Physical Geography and Ecosystem Science Room number: 335 Ser

https://www.nateko.lu.se/patrik-vestin - 2025-09-03

Religiösa reaktioner på gentekniken

I bokkapitlet diskuteras reaktionerna inom judendom, islam och några kristna samfund på ett antal bioteknologiska interventioner: assisterad befruktning, embryonala stamceller, genmodifiering, kloning och organtransplantation.

Absolut barnfattigdom vs. relativ barnfattigdom : en argumentationsanalys av debatten kring Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige

This essay is an analysis of the on-going debate concerning child poverty in Sweden. In what follows, I will outline the most significant definitions of child poverty currently in use. These are absolute poverty, absolute poverty in a Swedish context and relative poverty. I have based my discussion of these issues on Save the Children Sweden’s report on child poverty, along with its strongest coun

Enhancing Societal Relevance and Mutual Learning

Networks of Researchers and Societal ActorsLU Land – unique networking opportunity for researchers and stakeholdersStarting off as a thematic collaboration initiative initiated by Professor Henrik Smith at CEC and the Department of Biology, financed by LU to contribute to land-use for a sustainable future, LU Land has grown to become a well-known platform connecting academia and stakeholders mainl

https://www.becc.lu.se/world-leading-research-biodiversity-and-ecosystem-services-changing-climate/becc-annual-report-20222023/enhancing-societal-relevance-and-mutual-learning - 2025-09-03

No title

3 Innehåll Förord ................................................................................................... 1 Innehåll ................................................................................................ 3 Briana van Epps: The three-gender system in two varieties of Jämtlandic 1 Introduction .....................................................................................

https://projekt.ht.lu.se/fileadmin/_migrated/content_uploads/Innehaallsfoerteckning.pdf - 2025-09-01

Maryam Nastar

Researcher Contact details Email: maryam [dot] nastar [at] LUCSUS [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 16 90 Mobile: +46 76 233 47 15Organisation LUCSUS (Lund University Centre for Sustainability Studies) Visiting address: Josephson, Biskopsgatan 5, Lund Room number: Josephson, 119 Service point: 59 WebpageMaryam Nastars profile in Lund University research portalOther affiliations Profile area memb

https://www.humanrights.lu.se/maryam-nastar - 2025-09-03

Program esnug anvandardagar 18-19 mars 2020

Välkomna till användardagarna för EBSCO Systems Nordic User Group! Tid: 18 mars kl 13-17 och 19 mars kl 9.30-14.30 Plats: Zoom (länkar, en för onsdagen och en för torsdagen, skickas ut till alla som har anmält sig här) Onsdagen den 18 mars 13.00-13.15 Välkommen och presentation 13.15-14.00 Nyheter från EBSCO: nya funktioner och nya tjänster – Richard Burkitt, EBSCO 14.00-14.30 Presentation av komm

https://www.ub.lu.se/sites/ub.lu.se/files/program_esnug_anvandardagar_18-19_mars_2020.pdf - 2025-09-04

Statistics I (Course)

Statistics I (Course) | Humanistiska och teologiska fakulteterna 3 sep Statistics I (Course) 3 september 2025 10:00 till 12:00 Övrigt S tarting date 3 September, 10-12 This course is intended for students and researchers who work with quantitative data, in particular experimental results. In the course, we pay attention to principles of experimental design, how data can be organized, summarized, a

https://www.ht.lu.se/om-fakulteterna/aktuellt/kalendarium/evenemang/statistics-i-course - 2025-09-01

Statistics I (Course)

Statistics I (Course) | Humanistiska och teologiska fakulteterna 3 sep Statistics I (Course) 3 september 2025 10:00 till 12:00 Övrigt S tarting date 3 September, 10-12 This course is intended for students and researchers who work with quantitative data, in particular experimental results. In the course, we pay attention to principles of experimental design, how data can be organized, summarized, a

https://www.ht.lu.se/om-fakulteterna/aktuellt/kalendarium/evenemang/statistics-i-course/ - 2025-09-02

Svenska, språklig inriktning 1–40 poäng

Svenska, språklig inriktning 1–40 poäng Vårterminen 2014 Litteraturlista för SVEM38: Kontrastiv fonetik, 7,5 hp Fastställd av lärarkollegium 1 vid Språk- och litteraturcentrum den 6 november 2013. Obligatorisk kurslitteratur Abrahamsson, Niclas 2013. Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk – i fo

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/SVEM38/20141/SVEM38_Kontr_fon_vt14.pdf - 2025-09-02

Johanna Alkan Olsson

Social environmental scientist Contact details Email: johanna [dot] alkan_olsson [at] cec [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 17 93 Mobile: +46 72 741 79 90Organisation Centre for Environmental and Climate Science (CEC) Visiting address: Ekologihuset, Sölvegatan 37, Lund Room number: E237 Service point: 50 WebpageJohanna Alkan Olssons profile in Lund University research portalOther affiliations As

https://www.cec.lu.se/johanna-alkan-olsson - 2025-09-03

Children's participation in decision-making in health care

Popular Abstract in Swedish FN:s barnkonvention formulerar barns och ungas behov i termer av mänskliga rättigheter. Sverige ratificerade konventionen efter ett beslut i riksdagen den 21 juni 1990, utan att reservera sig på någon punkt. Konventionens budskap kan sammanfattas i tre ord: Barn skall respekteras. Vuxna skall se barnet, sträva efter att förstå det och vidta åtgärder som bedöms vara tillThe main purpose was to investigate children's participation in the decision-making processes in health care. Twenty-four children (0-18 år)admitted to hospital, their parents, and the staff present were observed during totally 135 hours in order to (i) identify the children's needs, (ii) their participation in the decision-making processes, and (iii) their parents' participation. Twenty-six child