Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536953 sökträffar

Etnologi: Hälsa, makt och kultur

Kursen syftar till att utifrån ett kulturanalytiskt perspektiv belysa och problematisera sambanden mellan hälsa och makt. Här ingår ett fokus på hur normativa föreställningar om hälsa, sjukdom och funktionsvariation konstrueras på en samhällsnivå, såsom inom olika forskningstraditioner, i mediedebatten eller inom vårdens olika professioner. Vidare behandlas vilka konsekvenser dessa föreställningar

Etnologi med kulturanalytisk inriktning, kandidatkurs

Kursens syfte är att ge kunskaper och färdigheter i att självständigt utforma och praktiskt genomföra olika moment i ett kulturanalytiskt projekt. Här ingår att kunna formulera en intressant projektidé; omsätta idén i ett för etnologin relevant syfte; utforma en tillämplig metodologisk utgångspunkt och genomföra ett självständigt fältarbete; överblicka och avgränsa ett empiriskt materials centrala

Förlags- och bokmarknadskunskap: Grund- och fortsättningskurs

Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen. Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av

Förlags- och bokmarknadskunskap: Kandidatkurs

Kandidatkursen i förlags- och bokmarknadskunskap består av praktik och examensarbete. Genom praktiken får du yrkeserfarenhet samtidigt som du får tillämpa de teoretiska kunskaper du tillägnat dig under utbildningen. När du skriver ditt examensarbete tränas du i att skriva vetenskapliga texter och får tillfälle att göra en kvalificerad analys av förlags- och bokmarknadsrelaterade frågor. Genom kurs

Företagsekonomi: Grundkurs

Det övergripande kursmålet är att skapa insikt och förtrogenhet med företagsekonomins grundbegrepp och problemområden. Studenter ska erhålla en solid grund i företagsekonomi, vilket tar sig uttryck i goda kunskaper om grundläggande modeller och begrepp inom marknadsföring, redovisning, organisation, ekonomistyrning, entreprenörskap och innovation. Kursen ger en allmän översikt över ämnet företagseThe overall course objective is to create insight and familiarity with the basic concepts and problem areas of business administration. Students should obtain a solid foundation in business administration, which is expressed in a good knowledge of basic models and concepts in marketing, accounting, organisation, financial management, entrepreneurship and innovation. The course provides a general o

Projektledning för nybörjare

Den här onlinekursen ger en grundläggande introduktion till projektledning. Kursen kombinerar teoretisk kunskap med praktiska färdigheter och täcker både agila och traditionella projektledningsmetoder. Kursen är utformad för att vara flexibel, så att du kan lära dig i din egen takt samtidigt som du interagerar med dina kamrater och deltar i interaktiva live-sessioner varje vecka. Modul 1: GrundlägThis online course provides an introduction to the fundamental basics of project management. The course combines theoretical knowledge with practical skills, covering both agile and traditional project management methodologies. The course is designed to be flexible, allowing you to learn at your own pace while interacting with your peers and participating in weekly live, interactive sessions. Modu

Ledarskap

Kursen introducerar studenterna till viktiga traditioner inom ledarskapsstudier. Kursen syftar till att ge studenterna de grundläggande begrepp och perspektiv som krävs för att analysera, förstå och begripliggöra de utmaningar som individer i ledarskapsroller ställs inför. Kursen belyser relevansen av ledarskap i formella ledarpositioner såväl som i specialistroller. Det teoretiska fältet är månThe course introduces students to key traditions in leadership studies. It aims to equip students with fundamental concepts and perspectives needed to analyze, understand, and make sense of the challenges faced by individuals in leadership roles. The course highlights the relevance of leadership in formal leadership positions as well as in specialist roles. The theoretical field is multifaceted

Företagsekonomi: Public Management i Skandinavien

Du får en översikt över den historiska utvecklingen inom styrning och ledning av offentliga och icke vinstdrivande organisationer i Skandinavien. Kursen belyser och analyserar också dessa organisationers förutsättningar, karakteristik och utmaningar i Skandinavien. Vidare presenteras utvecklingen av public management, hur den har tillämpats under de senaste decennierna samt den kritik som lyfts frYou will get an overview of the historical development of governance and management of public and non-profit organisations in Scandinavia. The course also highlights and analyses the conditions, characteristics and challenges of these organisations in Scandinavia. Furthermore, the course presents the development of public management, how it has been applied in recent decades and the criticisms tha

Företagsekonomi : Kommunal koncernstyrning och bolagsstyrelsens arbetssätt

Du får en översikt över den historiska utvecklingen avseende hur aktiebolag använts för kommunal och regional  organisering av verksamhet. Kursen belyser och analyserar också förutsättningar, karakteristik och utmaningar för bolags- och koncernstyrning i kommuner och regioner, samt styrelsens roll som kraft för utveckling. Vidare diskuteras kritiska och aktuella utmaningar, inte minst som en You will get an overview of the historical development of how limited liability companies have been used for municipal and regional organisation of activities. The course also highlights and analyses the conditions, characteristics and challenges for corporate and group governance in municipalities and regions, and the role of the board as a force for development. Furthermore, critical and current

Företagsekonomi: Ekonomi för verksamhetsansvariga

Kursen består av två övergripande delar. I den första delen behandlas grundläggande ekonomisk terminologi, begrepp, samband och modeller. I kursens andra del sätts dessa in i ett sammanhang av offentliga och icke vinstdrivande organisationer. Genom hela kursen läggs tonvikt vid hur företagsekonomins begrepp och modeller kan förstås och tillämpas i styrning och ledning av offentliga och icke vinstdThe course consists of two main parts. The first part covers basic economic terminology, concepts, relationships and models. The second part of the course places these in the context of public and non-profit organisations. Throughout the course, emphasis is placed on how business administration concepts and models can be understood and applied in the governance and management of public and non-pro

Företagsekonomi: Honours Track

Honours Track är en kurs för dig som vill utveckla ditt sätt att tänka kring ekonomi. Kursen läses utöver ordinarie kurser på Ekonomie Kandidatprogrammet och låter ditt CV sticka ut från det vanliga. Målet med kursen är att ge dig bästa möjliga förutsättningar för att knyta samman programmets olika delar till en tydligare och mer begriplig helhet. Du övar på och lär dig att tänka i relationer melHonours Track är en kurs för dig som vill utveckla ditt sätt att tänka kring ekonomi. Kursen läses utöver ordinarie kurser på Ekonomie Kandidatprogrammet och låter ditt CV sticka ut från det vanliga. Målet med kursen är att ge dig bästa möjliga förutsättningar för att knyta samman programmets olika delar till en tydligare och mer begriplig helhet. Du övar på och lär dig att tänka i relationer mel

Företagsekonomi: Strategisk organisering

Kursens övergripande mål är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper inom organisationsteori samt att träna studenterna i avancerad problemlösning inom områden som byråkrati, hierarki, makt, styrning, integration, nätverk, strategi, ledarskap, förändring och lärande. Under kursen får du lära dig mer om aktuella forskningsfrågor inom organisationsområdet och lära dig att utveckla ett Kursens övergripande mål är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper inom organisationsteori samt att träna studenterna i avancerad problemlösning inom områden som byråkrati, hierarki, makt, styrning, integration, nätverk, strategi, ledarskap, förändring och lärande. Under kursen får du lära dig mer om aktuella forskningfrågor inom organisationsområdet och lära dig att utveckla ett s

Företagsekonomi: Strategisk marknadsföring

Perspektiven som används i denna breddningskurs i marknadsföring är högaktuella i såväl teori som praktik och har ett strategiskt ledningsperspektiv där hela organisationens förutsättningar måste beaktas. Kursen ger såväl teoretisk kunskap om aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring som praktiska kunskaper i implementering av marknadsföringsstrategier. Studenterna utvecklar genom kurPerspektiven som används i denna breddningskurs i marknadsföring är högaktuella i såväl teori som praktik och har ett strategiskt ledningsperspektiv där hela organisationens förutsättningar måste beaktas. Kursen ger såväl teoretisk kunskap om aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring som praktiska kunskaper i implementering av marknadsföringsstrategier. Studenterna utvecklar genom kur

Business Administration: Global Strategic Marketing

This course provides an in-depth study of the nature and determinants of the behavior of organizations in relation to their marketing activities in a global environment. The purpose of this course is to provide a comprehensive understanding of the cultural, social, legal, political and strategic dimensions of the global marketplace. Using the "strategy tripod" -- analyzing strategy from the industThis course provides an in-depth study of the nature and determinants of the behavior of organisations in relation to their marketing activities in a global environment. The purpose of this course is to provide a comprehensive understanding of the cultural, social, legal, political and strategic dimensions of the global marketplace. Using the 'strategy tripod' – analysing strategy from the industr

Företagsekonomi: Finansiell planering och ekonomisk analys

Kursens övergripande mål är att ge studenterna breddade och fördjupade kunskaper om företagets beslut kring anskaffning och användning av ekonomiska resurser. Under kursen behandlas finansiell planering som omfattar interaktionen mellan företagsledning och ägare, ägarens och ledningens beslutsfattande under risk och osäkerhet samt företagets kapitalbehov, kapitalanskaffning, likviditetsKursens övergripande mål är att ge studenterna breddade och fördjupade kunskaper om företagets beslut kring anskaffning och användning av ekonomiska resurser. Under kursen behandlas finansiell planering som omfattar interaktionen mellan företagsledning och ägare, ägarens och ledningens beslutsfattande under risk och osäkerhet samt företagets kapitalbehov, kapitalanskaffning, likviditets

Företagsekonomi: Redovisning och finansiell analys

Denna kurs ger breddade och fördjupade kunskaper inom redovisning, rapportering och finansiell företagsanalys. Kursen är praktiskt tillämpbar och studenterna får lära sig att hantera årsredovisningar och annat redovisningsmaterial som utgör underlag för finansiell rapportering och företagsanalys, samt att analysera redovisnings- och rapporteringsfrågor med utgångspunkt i lagstiftning ochDenna kurs ger breddade och fördjupade kunskaper inom redovisning, rapportering och finansiell företagsanalys. Kursen är praktiskt tillämpbar och studenterna får lära sig att hantera årsredovisningar och annat redovisningsmaterial som utgör underlag för finansiell rapportering och företagsanalys, samt att analysera redovisnings- och rapporteringsfrågor med utgångspunkt i lagstiftning och

Företagsekonomi: Företagsekonomisk metod och integration

Målet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att självständigt genomföra en vetenskaplig studie. Studenterna får lära sig att formulera relevanta frågor lämpade för vetenskapliga studier samt att utforma en sådan studie utifrån adekvat metod och företagsekonomisk teori. Studenterna förväntas formulera en problemställning inte enbart baserat på vetenskapliga men även samhälMålet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att självständigt genomföra en vetenskaplig studie. Studenterna får lära sig att formulera relevanta frågor lämpade för vetenskapliga studier samt att utforma en sådan studie utifrån adekvat metod och företagsekonomisk teori. Studenterna förväntas formulera en problemställning inte enbart baserat på vetenskapliga men även samhäl

Business Administration: Re-imagining Money for a Sustainable Future

Föreställ dig att du har möjligheten att återuppfinna vårt ekonomiska system: Var skulle du börja? Hur skulle du bygga det utifrån de nya ekonomiska teknologierna? Hur skulle du arbeta för att göra det mer främjande för rättvisa och jämlika samhällen? Den globala finanskrisen 2008 markerade början på en intensiv diskussion om konsekvenserna av vårt ekonomiska system och organiseringen av våra samhImagine you have the possibility to re-imagine our monetary system: Where would you start? How would you build it on the new monetary technologies? How would you work to make it more conducive to just and equal societies? The global financial crisis of 2008 marked the beginning of an intense discussion on the consequences of our monetary system on the organization of our societies. The concentrati

Business Administration: Project Management - A Business Perspective

The objective of the course is to give students a deeper knowledge and skills of the area of project management. The course is introduced with a general description of the characteristics of project management. Next, the course focuses on management of the project life cycle. Following a general introduction on project management the following topics are covered: Project dimensions, The life cycleThe objective of the course is to give students a deeper knowledge and skills of the area of project management. The course is introduced with a general description of the characteristics of project management. Next, the course focuses on management of the project life cycle. Following a general introduction on project management the following topics are covered: Project dimensions, The life cycle

Business Administration: Global Business Responsibility

The overall goal with the course is to introduce students to concepts and theories regarding the role of business organisations in a global society as well as how this can be handled in relation to other actors in this context. The intention is to engage students with various ethical perspectives and the organisational challenges involved when interplaying with other actors. During the first part The overall goal with the course is to introduce students to concepts and theories regarding the role of business organisations in a global society as well as how this can be handled in relation to other actors in this context. The intention is to engage students with various ethical perspectives and the organisational challenges involved when interplaying with other actors. During the first part