Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535979 sökträffar

Discovering the RedWave: A cultural study of E.ON Nordic AB-Malmö

Conclusions: A myriad of interpretations are possible when studying and discussing a particular organizational culture. As culture can not be removed from its context, we illuminate the effects that the internationalization process has with regards to unifying the organizational culture in our particular setting studied. Maintaining however, that a reflexive look at this culture shows no single in

Personalidé som ett strategiskt verktyg - en fallstudie av IKEA Kundservice Center

Syfte Mitt syfte med denna uppsat's är att skapa en förståelse för begreppet personalidé och des's användbarhet genom att studera och analysera hur design och implementering av personalidé, utifrån en given affärsidé, kan utforma's på ett framgångsrikt sätt. Metod Det empiriska materialet bygger på en fallstudie av IKEA Kundservice Center i Älmhult. Insamlandet av data har skett främst

When Madison Avenue turns into Main Street: Consumer generated advertising as a marketing tool and its effects on online word of mouth

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of consumer generated advertising as a marketing tool to encourage online word of mouth. Subsequently, the researchers aim to examine if there are certain design factors in consumer generated advertising that influence the effectiveness of consumer generated advertising in encouraging online word of mouth. The study conducts a multiple

Från idé till kommersialisering - en fallstudie av ett teknikföretag

Syfte: Uppsatsens huvudsyfte är att utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv analysera och skapa förståelse för processen som en entreprenör och dess verksamhet genomgår fram till kommersialiseringen och vilken roll riskkapitalisten spelat fram till denna punkt. Resultatet av denna studie kommer att kunna användas för att få en bild av de krav som ställs på entreprenörer och dess verksamhet för a

Competitive Intelligence - A necessary complement to the Balanced Scorecard?

The BSC is a widely used management tool that is turning the vision and strategy into operational goals. However, after analyzing the criticism received by the BSC, it seems as if its internal focus, rigidity, static-ism and mechanical mindset limits the company’s ability to create a strategy that takes important external factors into account. As we see it, the BSC’s limitations can create a risk

Commercial Exploitation Of Public Sector Information - Obstacles And Opportunities

This report highlights the importance of a well functioning information society, and the benefits derived thereof. The emphasis is put on commercial exploitation by private parties of public sector information. A comparison between the US and European markets of private companies exploiting PSI commercially shows significant differences in how opportunities are being actualized. The work provides

The Green Evolution of the Car Industry

This Master Thesis covers the concept of Green Cars. The background to the research area is the high and rapidly growing number of cars, which together with other factors ad to the pollution of the environment. Under the Kyoto agreement the signing members agreed to lower the emissions of green house gases, further on the EU has a 3-pillar strategy on carbon dioxide and cars. Included in the EU st

Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete

Sammanfattning Uppsatsens titel: Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum: 2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: Strategiska samarbeten, Förtroende, Förändring, SAS, Relationer Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur det kommer sig att samarbete

Framtidens aktiehandel - Strategier för virtuella marknadsplatser

Sammanfattning Avregleringen av den finansiella marknaden har skapat förutsättningar för alternativa marknadsplatser. Företag kan i dag välja att notera sig på icke traditionella börser som inte är knutna till en fysisk handelsplats. För att skapa förtroende och långsiktighet för dessa virtuella marknadsplatser krävs det att vikt läggs vid relationen till kunderna. En del i detta är att ta hänsyn

The Impact of Special Dividend and Redemption Announcements on the Swedish Stock Market

The aim with this study is to investigate the market reactions to announcements of special dividends and redemptions in Sweden and thus if these announcements can signal information. This study is an event study, where the event is the day of the announcement of a suggestion regarding issuance of special dividends or redemptions. The abnormal returns were estimated for two samples with the market

Belöningssystem – vägen till motivation?

De faktorer som främst skapar motivation och arbetstillfredsställelse har visat sig vara resultatet av det utförda arbetet, dess utmaning och hur ansvarskrävande och omväxlande arbetet är. Man kan se vissa skillnader när det gäller utformningen av belöningssystem inom den privata sektorn jämfört med den offentliga sektorn. En av skillnaderna är att arbetet inom den privata sektorn anses vara mer u

Functional Foods-når hälsobudskapet ut?

Vårt syfte med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för hur hälsobudskapet kan kommuniceras på förpackningar och i marknadsföring för att underlätta att budskapet når ut till konsumenterna. Vi har använt oss av en deduktiv ansats för att ta fram antagande om hur functional foodsföretag effektivt ska kommunicera sitt hälsobudskap. Dessa antaganden har vi sedan testat med kvalitativa empiriska

Positionering av ekologiska certifieringsmärken - Konsten att skapa ett säljande budskap

Uppsatsens syfte är att undersöka KRAV-märkets positionering samt att uppnå en ökad teoretisk förståelse kring positionering av certifieringsmärken generellt. Samtidigt utvärderar uppsatsen hur pass väl den konventionella varumärkesteorin, rörande begreppet positionering, passar för ett certifieringsmärke av KRAV:s slag. Resultat: KRAV-märket har övervägande positionerats kring en rad miljöanknutn

The Purchase Decision Process Revisited: The Role of the Internet on Swedish Consumer Behaviour

The aim of the thesis was to provide further understanding on how Swedish consumers use the Internet as an information source in their purchase decision process. The subject was investigated from different perspectives: gender, product type and information type. The authors used a quantitative approach, and a survey (n=120) was conducted. It was concluded that men and women are equally influenced

Callcenter inom banksektorn - En kvalitativ fallstudie ur ett organisationsperspektiv

Uppsatsen handlar om hur callcenter inom banksektorn skapades, hur de ser ut idag och hur framtiden ter sig. De företag vars callcenter studeras är: Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB. Metoden är för studien är induktiv och kvalitativ. För att inhämta empiri och vi använt oss utav en kombination av semistrukturerade/ostrukturerade intervjuer. De teoretiska källor vi har använt oss

Överväganden och effekter vid implementering av ny teknologi – en fallstudie av Anototeknologin

Avsikten med uppsatsen är att utvärdera och analysera implementeringen av en ny teknologi, vilken befinner sig i en nätverksdriven marknad. Studien ämnar se till de överväganden företag står inför vid implementering av Anototeknologi, förändringar som implementeringen medför samt de för- och nackdelar som uppleves. För att nå syftet med denna undersökning används kvalitativa intervjuer uppdelade i

Belöningssystem - Kan ett kunskapsföretag i offentlig respektive ett i privat sektor lära av varandra?

Syftet är att beskriva och jämföra belöningssystemen i ett offentligt och ett privat kunskapsföretag för att undersöka om de båda företagen kan lära av varandra. Vi har i vårt uppsatsarbete använt oss av en deduktiv forskningsansats. För att uppnå vårt syfte har vi valt att göra fallstudier. Vi har införskaffat informationen vi behövde genom personliga intervjuer med chefer på olika nivåer i de bå