Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • CTRD03
Den så kallade #metoo-kampanjen och därtill kopplade #metoo-upprop har under det senaste året fått ett stort genomslag och har bidragit till att synliggöra såväl strukturella samt individuella aspekter avseende mäns övergrepp på kvinnor inom i princip alla delar av samhället. Kursen sätter denna utveckling i relation till teorier om genus och makt, men bidrar också till att introducera etiska grundantaganden – såsom alla människors lika värde – som är centrala för att belysa och motverka patriarkala strukturer.
Fokus läggs även vid skolans uppgift att fostra demokratiska medborgare och de ledord som återfinns i skolans så kallade värdegrundsuppdrag. Hur kan detta stundtals abstrakta uppdrag gestaltas och bli mer konkret? En genomgående viktig aspekt av kursen rör frågan om erkännande. Utifrån teoretiska diskussioner om erkännande analyseras olika emancipatoriska strävanden i både historia och nutid.
Kursen har en bred målgrupp och lämpar sig för alla typer av studenter oberoende av studieinriktning. Genom att skolfrågorna och diskussion om erkännanden, genus och maktstrukturer i skolans värld får särskilt utrymme är den också mycket relevant för verksamma eller blivande lärare.
Kurstillfälle:
sommaren 2019
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2019-06-10 – 2019-08-16
Anmälningskod:
LU-S3221
Behörighet:
Grundläggande samt 30 hp akademiska studier.
Hur ansöker du?
