Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529662 sökträffar

Strategic Sourcing from Low Cost Countries

Authors: Henrik Eriksson and Jockum Lerenius Problem: Due to an increasingly competitive environment, a greater pressure from capital markets for shareholder value and reduced earnings growth, companies try to increase efficiency of internal processes and cutting costs, which puts purchasing on the agenda. Organisations need to balance price, quality, lead-time, delivery precision and product deve

Individers agerande vid investerings- och avyttringsbeslut i aktier - en analys av regret theorys giltighet

Resultaten av vår undersökning visar på att vi generellt sett inte kan säga om individuella investerare agerar enligt regret theory eller inte. En del resultat tyder dock på att vissa effekter inom teorin är applicerbar på individuella investerare. Vi kan urskilja trender som tyder på att individen beter sig på ett visst sett och resonerat kring varför han beter sig så. Individen föredrar alltid d

Annonseringseffekt av nyemissioner - En fallstudie på Stockholmsbörsen

Vi utför en fallstudie där vi studerar 108 annonseringstillfällen av nyemissioner under åren 1993-2001 på företag listade på Stockholmsbörsen. Vi undersöker om det föreligger någon överavkastning kring annonseringsdagen. Den effekt vi eventuellt observerar används sedan som den beroende variabeln i regressionsmodeller där vi försöker ta fram förklarande variabler. Vi utför kompletterande test såso

The capability to understand customer value - A case study of Metso Mining over continents

The purpose of this thesis is to describe and analyze how the mining equipment producers on a global market manage to handle the changing conditions concerning customer value. Our approach has been a comparative analysis between two different sites in order to answer the purpose. The case studies at Metso Mining have been made through interviews and visits at two geographical markets, South Americ

Hur påverkas affärsmodeller av branschförändringar? - Fallet Digital-TV

Syfte: Syftet med magisteruppsatsen är att konstruera en ansats till en generell teoretisk analysmodell som kan förklara hur affärsmodeller påverkas av externa branschförändringar. Analysmodellen kommer att appliceras på TV-branschen. Metod: Vi har konstruerat en ansats till en generell teoretisk analysmodell som vi har applicerat på TV-branschen för att försöka förklara hur företagens affärsmodel

Board size and firm value

The purpose of this thesis is to investigate whether the size of the board has any impact on firm value, which is represented by Tobin’s q. The study is limited to Swedish firms listed on the A-list and Attract 40. The purpose is also to augment the understanding of the financial analysts’ valuation process with respect to board size. We find a negative relation between firm value represented by T

Lika möjligheter? Hur praxis, sociala konstruktioner och personalens förhållningssätt till den rådande könsordningen påverkar jämställdhetsarbetet, sett ur ett ledningsperspektiv.

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.Titel Lika möjligheter? Hur praxis, sociala konstruktioner och personalens förhållningssätt till den rådande könsordningen påverkar jämställdhetsarbetet, sett ur ett ledningsperspektiv. Författare Renate Wickström Britta Lundberg Elisa Swanson Handledare Dan Kärreman Problemområde Jämställdhetsdiskussioner har sedan länge präglats av att chefe

Seniorlån – en förmånlig produkt för pensionärer eller bara ytterligare ett sätt för bankerna att tjäna pengar?

Syfte: Vårt syfte är att beskriva och analysera den nya typen av lån som kommit upp på den svenska marknaden, seniorlån. Vi kommer att undersöka villkoren för utlåning enligt de olika långivarna som handhar produkten seniorlån. Vidare kommer också en internationell jämförelse att göras med USA och Storbritannien där motsvarande produkt funnits längre än i Sverige. Metod: För att uppfylla vårt syft

Mode och varumärke i modeföretag - Dess eventuella samband och yttringar

Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur ett tänkbart samband mellan mode och varumärke kan se ut i modeföretag. Metod: En kvalitativ studie med ett abduktivt angreppssätt. Slutsatser: Sambandet mellan mode och marknadsföring i modeföretag är mycket starkt, även om branschen i sig, historiskt sett inte agerat som om så vore fallet. Centrala faktorer för modeföretagen med ett starkt samband

E-handel nästa steg i utvecklingen? En studie av e-handelsutvecklingen av dagligvaror

Titel: E-handel – nästa steg i utvecklingen? En studie om e-handelsutvecklingen av dagligvaror Problem: Vad finns det för anledningar till att e-handel av dagligvaror inte har lyckats etablera sig på den svenska marknaden? Syfte: Vårt syfte är att utröna e-handelns key success factors för dagligvaror, för att öka förståelsen för e-handel som en alternativ distributionskanal för framtida värdeskapa

Supply Chain Evaluation - A case study at Scania Production Angers S.A.S

Ökad konkurrens medför att företag måste förstå vilka framgångsfaktorerna är i deras bransch. Systems approach är ett bra verktyg för att identifiera möjligheter och för att skapa förståelse för vad som ligger bakom problem i värdekedjan. Användandet av olika metoder för att hantera materialflöden medför flera olika kombinationer av till exempel orderkvantitet och leveransfrekvens. Scania Producti

Vad händer när konsumenterna väljer bort telefonförsäljning?

Uppsatsens syfte är att utreda hur svenska telemarketingföretag och deras uppdragsgivare påverkas av NIX-Telefon. Genom fallstudier på företag inom branschen kommer vi att generera hypoteser gällande branschen i allmänhet. Vår undersökning utgår från hermeneutiken och har en induktiv ansats. Dess utformning är intensiv och vi har gjort personliga intervjuer med två telemarktingföretag, en uppdrags

Svensk design and the American Style- en studie av hur country of origin kan förstärka företagets varumärke.

Denna uppsats behandlar hur varumärken kan förstärkas genom tillämpning av de olika country of origin strategierna. Vi har använt en kvalitativ undersökning av två fallföretag för att besvara vårt syfte. Vi har kommit fram till att företag som tillämpar effekterna av country of origin kan på ett effektivt sätt förstärka sitt varumärke. Brand origin strategin anser vi vara mest lämplig vid ett varu

Jakten på kronjuvelerna -En studie i hur svenska företag bäst försvarar sig mot fientliga uppköpsförsök

Uppsatsen syftar till att undersöka vilka försvarsstrategier som svenska företag använder sig av efter det att ett fientligt bud har lagts, samt vilka som kan anses vara effektiva i avsikt att avstyra uppköpserbjudandet alternativt höja budet. Studien är en totalundersökning av fientligt lagda bud i Sverige mellan åren 1996-2006. Försvarsstrategiernas effektivitet mäts utifrån två parametrar, dels

PROMOTING (IN)EFFICIENCY? Cross-border takeovers and takeover defenses in the European Union with and without the proposed 13th Company Law Directive; Theoretical application of simple finance theory and transaction cost economics

The market for corporate control is one of the cornerstones of economical systems in every country. The Commission of the European Communities has tried for the past 15 years to get accepted a Directive that aims at harmonizing takeover regimes in the Member States of the European Union. The paper examines the rationales behind takeovers and methods to prevent them from occurring through two alter

En jämförelse mellan amerikanska och internationella rekommendationer för goodwill

Problemformulering: Hur påverkar de nya amerikanska rekommendationerna för goodwill en koncerns resultat- och balansräkning i jämförelse med de internationella rekommendationerna för goodwill? Vårt syfte med denna uppsats är att jämföra nuvarande internationella rekommendationer, IAS 22 och IAS 36, med de nya amerikanska rekommendationerna FAS 141 och FAS 142. Metod: Eftersom vi har gjort en jämfö

Geografiskt avstånd & venture capital

Venture capital koncentreras till stockholmsregionen, vilket kan leda till problem för skånska företag i deras sökande av denna typen av kapital. Vi tror att de nätverk som företagen förfogar över kan vara avgörande för deras framgång i sökandet. Vidare påstår vi att de skånska företagens nätverk kan vara svaga i Stockholm i jämförelse med de stockholmsbaserade företagens, detta beroende på det ge

Utdelning och branschtillhörighet-finns det ett samband?

Syftet med uppsatsen är att jämföra utdelning mellan olika företag i samma bransch på Stockholmsbörsen. Vi vill studera om det är möjligt att härleda företags utdelning till vilken bransch de befinner sig i. Genom att studera korrelationen mellan utdelning och branschtillhörighet studerar vi sambandet mellan dessa variabler. Genom vår regressionsanalys har vi har kunnat påvisa ett samband mellan u