Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 541373 sökträffar

Vi bygger om – läs om revideringen av education.lu.se

Ursäkta röran! Just nu reviderar vi vår webbplats education.lu.se.  Foto: Shivendu Shukla från Unsplash.com.  Vår webbplats education.lu.se skapades i samband med pandemin och har vuxit organiskt sedan dess. Mycket av materialet har blivit utdaterat och det är dags för en ordentlig revidering.   Vi håller just nu på att rensa, klarspråka och skapa nytt material för att du som besökare ska få så go

https://www.education.lu.se/artikel/vi-bygger-om-las-om-revideringen-av-educationluse - 2025-10-09

Lärarperspektiv: video som pedagogiskt redskap

Nadja Sörgärde undervisar inom organisation och ledarskap på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Här berättar hon hur hon lägger upp sina kurser och hur hon använder video som pedagogiskt redskap. Kursens upplägg främjar djupinlärning Mitt mål är att studenterna ska ha så bra förutsättningar som möjligt för djupinlärning och då gäller det att vi nyttjar den tid vi har tillsammans. Jag strävar

https://www.education.lu.se/artikel/lararperspektiv-video-som-pedagogiskt-redskap - 2025-10-09

Alla medarbetare kan nu använda AI-assistenten Copilot (tidigare Bing Chat) utan kostnad

Nu kan du som är medarbetare på Lunds universitet använda det generativa AI-verktyget Copilot (tidigare Bing Chat) genom Office 365. Du kan använda Copilot för att till exempel söka information, analysera data, skapa bilder eller förbättra text. Copilot använder Chat GPT-4 och har tillgång till internet.Om du vill använda Copilot behöver du ha webbläsaren Microsoft Edge installerad. Öppna webbläsa

https://www.education.lu.se/artikel/alla-medarbetare-kan-nu-anvanda-ai-assistenten-copilot-tidigare-bing-chat-utan-kostnad - 2025-10-09

En sammanfattning av konferensen Ett LU för alla

I mitten på november höll vi konferensen Ett LU för alla om inkluderande och tillgänglig undervisning. Nittio medarbetare samlades i Teknodromen på LTH för att lyssna, lära och diskutera. Vad hände under dagen? Hur upplevde deltagarna konferensen? Och vad låg bakom valet av talare? Det kan du läsa om här. Syftet var gemensam förståelse och nya möten Ann-Catrin Johansson var den som tog initiativ t

https://www.education.lu.se/artikel/en-sammanfattning-av-konferensen-ett-lu-alla - 2025-10-09

Hallå där Ann-Catrin Johansson!

Lär känna Ann-Catrin Johansson, ny koordinator på Enheten för undervisningsstöd sedan årsskiftet. Ann-Catrin har tidigare arbetat som bibliotekarie på LTH med fokus på undervisning i informationskompetens samt läs- och skrivstöd för studenter. De kommande två åren kommer Ann-Catrin att arbeta med att stärka formerna för tillgänglig och inkluderande undervisning genom projektet med samma namn. Hon

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-ann-catrin-johansson - 2025-10-09

Canvas vinnare i lärplattformsupphandling

Foto: Kennet RuonaNu är det klart att Canvas har vunnit upphandlingen av ny lärplattform. Det är det nationella nätverket Sunet (Swedish University Computer Network) som har genomfört upphandlingen. Lunds universitet kommer att avropa Sunets ramavtal. Det innebär att Lunds universitet får möjlighet att förnya sitt avtal med Instructure, företaget bakom Canvas. Lunds universitets befintliga avtal o

https://www.education.lu.se/artikel/canvas-vinnare-i-larplattformsupphandling - 2025-10-09

Är du rädd att bli Zoom-bombad?

Vad innebär Zoom-bombning och hur skyddar du dig? Photo by Ryan Quintal on Unsplash I samband med att e-mötesverktyget Zoom började användas allt mer, blev det samtidigt utsatt för en del intrång. Besök från obehöriga gäster som stör mötet genom att dela otrevliga bilder eller skriva olämpliga texter i chatten har fått namnet Zoom-bombning. Som lärare på Lunds universitet skyddar du dig mot detta

https://www.education.lu.se/artikel/ar-du-radd-att-bli-zoom-bombad - 2025-10-09

Ny kurs om Universell design för lärande (UDL) på engelska

Vad är tillgänglighet? Vad är god undervisning? I höst ges kursen The inclusive classroom – diversity and universal design for learning, som ett samarbete mellan olika pedagogiska enheter på Lunds universitet. Foto: Patrick Perkins från Unsplash.com.Gruppen studenter med någon funktionsnedsättning är tre gånger större idag än för tio år sedan. Vill du veta mer om hur du kan underlätta för dessa st

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-universell-design-larande-udl-pa-engelska - 2025-10-09

Råd till dig som är lärare: skriv en GAI-policy!

Generativa AI-verktyg hör numera till vardagen och alla som arbetar på Lunds universitet behöver anpassa sig efter läget. Till din hjälp finns en mall som du kan ladda ner och anpassa efter dina behov. Foto: Google DeepMind från Unsplash.com.För att undvika otillåten användning av verktygen är det viktigt att informera studenterna om vilka regler som gäller för just dem. Det är läraren i den aktue

https://www.education.lu.se/artikel/rad-till-dig-som-ar-larare-skriv-en-gai-policy - 2025-10-09

Tillgänglighetsprojektet – hur går det?

Nu har tillgänglighetsprojektet pågått i ungefär två månader, och ni är kanske nyfikna på hur det går? Ann-Catrin Johansson och Lotta Åbjörnsson som driver projektet har svarat på några frågor. Varför är projektet viktigt?Tillgänglighetsprojektet är viktigt för att tillgänglighet och inkluderande undervisning är en så aktuell fråga för universitet. Idag är gruppen studenter som tar sig vidare till

https://www.education.lu.se/artikel/tillganglighetsprojektet-hur-gar-det - 2025-10-09

Rachel Forsyth invald till expertgrupp för Digital Education Content i EU

Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area). Foto: Johan PerssonEn ny expertgrupp för digitalt utbildningsinnehåll (DEC) har inrättats av Europeiska kommissionen. Gruppen arbetar med hand

https://www.education.lu.se/artikel/rachel-forsyth-invald-till-expertgrupp-digital-education-content-i-eu - 2025-10-09

Bings AI-verktyg Copilot – nu för studenter

Studenter vid Lunds universitet kan nu logga in i Microsoft Bings generativa AI-verktyg Copilot med sitt studentkonto. På det viset skyddas deras uppgifter bättre än när de använder den publika versionen. Det innebär att det nu finns ett GAI-verktyg som alla studenter har likvärdig tillgång till och som du därför kan använda i undervisningen utan att exkludera någon. Anställda kan redan sedan tidi

https://www.education.lu.se/artikel/bings-ai-verktyg-copilot-nu-studenter - 2025-10-09

Prata med dina studenter om generativa AI-verktyg

Verktyg för generativ AI (GenAI eller GAI) kan ha en plats i utbildningssammanhang, men dessa verktyg innebär också utmaningar. Vi lär oss alla om dessa frågor tillsammans, och det är viktigt för lärare att ha öppna samtal med studenterna om användningen av GenAI i studierna. Den här artikeln innehåller förslag på hur du kan starta och upprätthålla sådana diskussioner med dina studenter. Ignorera

https://www.education.lu.se/artikel/prata-med-dina-studenter-om-generativa-ai-verktyg - 2025-10-09

Nyhetsbrev (oktober) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Rapport från projektet Öppen vetenskap vid LU Projektet Öppen vetenskap vid LU, som initierades av forskningsnämnden 2019, avrapporterades under september. Syftet med projektet var att ta fram förslag på en struktur i form av vision, verksamhetsplan och organisering för LUs arbete kring öppen vetenskap. Länk till rapporten: Rapport från projektet Öppen vetenskap vid LU Policy för öppen vetenskap I

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-oktober-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-2 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (november) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Refe­rens­grupp inrät­tas för uppdra­get kring natio­nel­la rikt­lin­jer för öppen veten­skap Kungliga biblioteket (KB) har i uppdrag av regeringen att ta fram nationella riktlinjer för öppen vetenskap. KB inrättar nu en referensgrupp för att inhämta kunskap och erfarenheter från berörda organisationer och intressenter. Mer information: Refe­rens­grupp inrät­tas för uppdra­get kring natio­nel­la r

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-november-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-2 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (februari) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Plattform för strategiarbete 2023–2024 Rektor har under januari beslutat om ett par olika strategidokument som rör bl.a öppen vetenskap. I Plattform för strategiarbete 2023-2024 betonas vikten av en fungerande infrastruktur för bl.a. tillgängliggörande av forskningsdata. Vidare ska universitetet: Arbeta proaktivt för att säkerställa att öppen vetenskap stödjer forskares möjligheter till nydanande

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-februari-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-2 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (mars) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Ny resurs: Digital Theatre+ Konstnärliga fakultetens bibliotek har startat en prenumeration på Digital Theatre+. Digital Theatre+ innehåller strömmande video, digitala lärresurser och texter inom scenkonstområdet. Plattformen samarbetar med giganter som the Royal Shakespeare Company, Broadway HD och BBC men också med mindre teatrar och scenkonstutbildningar runt om i världen. Länk till resurs i da

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-mars-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-2 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (april) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Nya resurser eLov + Jurabibliotek Juridiska fakultetens bibliotek har startat en prenumeration på eLov + Jurabibliotek; eLov is a full-text database of Danish legislation, legislative history and case law. The database also contains dictionaries and several useful legal documents such as legal ethic rules and various standard agreements. Through eLov, you also have access to Jurabibliotek, with ov

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-april-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-2 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (maj) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Bokfonden slut Bokfonden, som bestod av medel från det uppsagda Elsevier-avtalet (från juli 2018 till december 2019) är förbrukad. Fonden bestod av totalt ca 13 miljoner kr som nu betalats ut eller öronmärkts för publicering av 111 böcker. Nu går bokfonden i stället in i den ordinarie modellen för finansiering av Open Access-publicering, tillsammans med stöd till publicering i Open Access-tidskrif

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-maj-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-3 - 2025-10-09

Nyhetsbrev (juni-augusti) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Europeiska rådets slutsatser om vetenskaplig publicering antagna Den 23 maj antog Europeiska unionens råd dokumentet Council Conclusions on high-quality, transparent, open, trustworthy and equitable scholarly publishing som beskriver EUs hållning gällande vetenskaplig publicering. I dokumentet lyfts bland annat betydelsen av icke-kommersiell OA-publicering utan författaravgifter samt att forskares

https://www.lub.lu.se/internt/artikel/nyhetsbrev-juni-augusti-e-media-och-vetenskaplig-kommunikation-0 - 2025-10-09