Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 551240 sökträffar

No title

1 Lärande i LTH Ämnesdidaktik, läran om undervisningsmetodik i ett specifikt ämne eller ämnesområde, står i centrum för detta nummer av Lärande i LTH. Samtliga artiklar har sitt ursprung i en fysikdidaktikkurs arrangerad av Fysiska institutionen i samarbete med Genombrottet LTH. De tre projektrapporter som presenteras här behand- lar variationsteori inom lärande, ögonrörelsemätningar för problemlö

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_15.pdf - 2025-12-14

No title

1 Lärande i LTH I detta nummer av Lärande i LTH presenteras tre artiklar som bygger på rapporter skrivna inom ramen för de högskolepedagogiska kompetensutvecklingskurserna vid Genombrottet, LTH:s pedagogiska stöd- och ut- vecklingsenhet. Omslagets teknologmössa är en illustration till artikeln om manliga och kvinnliga teknologers självbilder i förhållande till deras egna stereotypbilder av teknolo

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_17.pdf - 2025-12-14

No title

1 Lärande i LTH Augusti 2012 anordnades två konferenser på Lunds tekniska högskola med inriktning pedagogik och lärande. LTH:s pedagogiska inspirationskonferens samordnades med the Improving Student Learning symposium, ISL. Cirka 200 konferensdeltagare fick en möjlighet att utbyta tankar och idéer. Deltagarlistan vittnade om att konferenserna utgjorde en mötesplats för människor från många olika m

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_19.pdf - 2025-12-14

No title

Lärande i LTH I detta andra blad från Genombrottet diskuteras forskarutbildningens examination med utgångspunkt från en LTH-studie. Vidare presenteras kommande kurser och pedagogiska evenemang samt en ny medarbetare. Genombrottet är LTHs pedagogiska stöd- och utvecklingsenhet som bl a ger högskolepedagogiska kurser och beforskar undervisning och lärande. Vi bistår också lärare, programansvariga oc

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_2.pdf - 2025-12-14

No title

1 Lärande i LTH Hösten 2012 arbetades det intensivt på Lunds Tekniska Högskola med att ta fram underlag för Högskole- verkets utvärdering av civilingenjörsutbildningarna. Utvärderingen kommer att baseras på studenternas exa- mensarbeten i kombination med lärosätenas självvärderingar och intervjuer i samband med platsbesök. De examensmål som granskas delas in under rubrikerna; Kunskap och förståels

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_20.pdf - 2025-12-14

No title

1 Lärande i LTH Sommarnumret av Lärande i LTH innehåller en presentation av de personer som erhållit ETP-utnämning under året. ETP står för Excellent Teaching Practitioner och är en kompetensgrad vid Lunds Tekniska Högskola där den sökande bedöms utifrån sina pedagogiska meriter. Denna presentation följs av en artikel som beskriver och reflekterar över kursen Teamwork och Ledarskap, en kurs som er

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_22.pdf - 2025-12-14

No title

1 Lärande i LTH Att skriva för att leva, lära och lyckas - så löd underrubriken för Lunds universitets fjärde utvecklingskonferens. Denna konferens arrangeras i samverkan mellan Lunds universitets områden/fakulteter och denna gång stod Naturvetenskapliga fakulteten som värd. Dagen utgör en möjlighet till dialog, inspiration och kritisk diskus- sion om lärande, undervisning och lärarskap, och under

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_24.pdf - 2025-12-14

No title

1 LÄRANDE I LTH ETP står för Excellent Teaching Practitioner och är en kompetensgrad vid Lunds Tekniska Högskola där den sökande bedöms utifrån sina pedagogiska meriter. Innevarande år är det tolv personer som erhålit ETP- utnämning och traditionsenligt innehåller detta nummer en presentation av dessa. I maj månad försvarade Genombrottets medarbetare Torgny Roxå sin avhandling i pedagogisk utveckl

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_26.pdf - 2025-12-14

No title

1 LÄRANDE I LTH Vinternumret av Lärande i LTH inleds med en artikel skriven av LTH:s kuratorer, som beskriver deras arbete med att hjälpa studenter som har olika typer av funktionsnedsättningar. Det är en studentgrupp som ökar i antal, vilket innebär nya utmaningar för alla som arbetar med LTH:s studenter. Artikeln tar upp exempel på förutsättningar och möjligheter och bjuder in läsaren att kontak

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_28.pdf - 2025-12-14

No title

Lärande i LTH Detta fjärde blad från Genombrottet tar sin utgångspunkt i LTHs femte pedagogiska inspirationskonferens, varifrån fyra bidrag presenteras närmare. Numret innehåller också bl a information om kommande högskole- pedagogiska kurser och ett pedagogiskt lästips. Genombrottet, blad 4, december 2008 1 Genombrottet är LTHs pedagogiska stöd- och utvecklingsenhet som bl a ger högskolepedagogis

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_4.pdf - 2025-12-14

No title

Lärande i LTH Blad 6 fokuserar på LTH:s Pedagogiska Akademi och kompetensgraden Excellent Teaching Practitioner (ETP). I detta blad presenteras årets ETP-utnämningar. Numret innehåller också bl.a. information om LTH:s språkpolicy, kommande högskolepedagogiska konferenser och kurser samt ett pedagogiskt lästips. Genombrottet, blad 6, maj 2009 1 Genombrottet är LTH:s pedagogiska stöd- och utveckling

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_6.pdf - 2025-12-14

No title

Lärande i LTH I detta blad presenteras tre bidrag hämtade från Lunds universitets andra utvecklingskonferens. Dessutom behandlas hur en kurswikipedia kan användas som studentaktiverande datorresurs. Numret innehåller också en artikel om kursen ”Tillämpad universitetspedagogik för övningsledare” samt information om kommande högskolepedagogiska kurser och ett boktips. Genombrottet, blad 8, december

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Laerande_i_LTH/Laerande_i_LTH_blad_8.pdf - 2025-12-14

Lägg till titel

Lägg till titel page 1 of 4 Centre for Engineering Education LTH SYLLABUS GB_S61 Date 2025-04-28 Develop Your Assessment (Utveckla din examination) Develop your assessment is an elective course within the qualifying programme for teaching and learning in higher education at LTH. The course primarily addresses teachers with a responsibility for courses and/or course development. Aim The aim of the

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/Syllabus_Develop_your_assessment_GB_S61_250428_final.pdf - 2025-12-14

program_konf2025

program_konf2025 Program 13:e Pedagogiska inspirationskonferensen 4 december 2025, LTH 08.15-09.00 Registrering och introduktion av dagen M-husets stora foajé, M-husets huvudentré (entré A), Klas Anshelms väg 4, LTH 09.00-09.15 Konferensen öppnas av LTH:s vicerektor för grundutbildning Kristofer Modig Hörsal M:B (M-husets Stora Foajé) 09.15-10.00 Keynote: Team Based Learning – in theory and for pr

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2025/02_program_konf2025.pdf - 2025-12-14

No title

English summary below Inbjudan Lärare och administrativ personal inom tekniska utbildningar på högskole- och universitetsnivå bjuds härmed in till den 13:e Pedagogiska Inspirationskonferensen, som äger rum den 4 december 2025 vid Lunds Tekniska Högskola (LTH). Huvudsyftet är att öka möjligheterna till samverkan och till utbyte av pedagogiska erfarenheter. Organisatör är Centre for Engineering Educ

https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2025/callforpapers2025.pdf - 2025-12-14

Brevmall

Brevmall Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i Pedagogisk utveckling inom teknikvetenskap, TEIDEF05 och senast ändrad 2015-03-24 (Dnr U 2015/81). 1. Ämnesbeskrivning 2. Syfte med utbildning på forskarnivå vid LTH   1             3. Mål för utbildningen på forskarnivå 3.1 Licentiatexamen Kunskap och förståelse  Färdighet och förmåga    Värderingsförmåga och förhållning

https://www.lth.se/fileadmin/cee/studieplan.pdf - 2025-12-14

LTH's Julkalender 2017

 LTH's Julkalender 2017 Information om Julkalendern            LTHs Julkalender 2016            LTHs Julkalender 2015            LTHs Julkalender 2014 0 Releaselucka 1 1 dec Ballongtrick 2 2 dec Första adventskluring 3 3 dec Första adventskluring - förklaring 4 4 dec Skumma tomtar? 5 5 dec Vattentricket 6 6 dec Torra strumpor vs blöta strumpor 7 7 dec Amelias programmerings- recept 8 8 dec Varför

https://www.lth.se/fileadmin/julkalender/julkalender/2017/index.php - 2025-12-14

No title

LTHs Julkalender 2019 Varje dag öppnas en lucka i julkalendern , från den 1 december och fram till julafton. Under varje lucka finns ett videoklipp med ett experiment. Du kan alltid titta tillbaka på ett experiment! Börja med Lucka 0 redan idag! Bakgrund Sedan 2007 har LTH-teknologer via 24 kortfilmer experimenterat fram en julkalender som på ett pedagogiskt och lättsamt sätt ger inblick i teknisk

https://www.lth.se/fileadmin/julkalender/julkalender/2019/info.php - 2025-12-14

No title

LTHs Julkalender 2020 Varje dag öppnas en lucka i julkalendern , från den 1 december och fram till julafton. Under varje lucka finns ett videoklipp med ett experiment. Du kan alltid titta tillbaka på ett experiment! Börja med Lucka 0 redan idag! Bakgrund Sedan 2007 har LTH-teknologer via 24 kortfilmer experimenterat fram en julkalender som på ett pedagogiskt och lättsamt sätt ger inblick i teknisk

https://www.lth.se/fileadmin/julkalender/julkalender/2020/info.php - 2025-12-14

No title

BESLUT 20t9-tt-28 Dnr STYR 201911847, LTH 1 LTH LuNos LUNDS TEKNISKA HöcsKoLAU N IVERS ITET Studentservice LTH Asa K Nilsson Studie- och karriärvägledare Kommunikationsplan för akademisk mottagning Bakgrund Kommunikationsplanen är framtagen av erfarenhet från tidigare akademiska mottagningar. Det har visat sig att kommunikationsleden och ansvarsrollerna varit otydliga och att detta medfort att per

https://www.lth.se/fileadmin/lth/anstallda/Dnr_STYR_2019-1847_Kommunikationsplan_foer_akademisk_mottagning.pdf - 2025-12-14