Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534479 sökträffar

Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge

Problem: Företag och marknadsförare försöker finna konsumenters behov för att sedan tillfredställa dem, något som kan benämnas som det traditionella marknadsföringsperspektivet. Kritiska skolor mot detta traditionella synsätt hävdar att det är ett för smalt sätt att studera människor på. Faktorer som påverkar en konsument utelämnas och därmed blir bilden av konsumenten ofullständig. För att förstå

Speaking their language - Investigating the need for multilingual customer service in Sweden

Syftet med vår uppsats var att utreda behovet av multilingvistisk kundservice på den svenska marknaden samt att studera hur företag hanterar kunder med icke-svensk bakgrund. Vårt sekundära syfte vara att undersöka affärsmöjligheter för ett multilingvistiskt call center. Uppsatsens teoretiska ramverk består av kundbaserad teori, där teorier kring Customer Relation Management, kundservice, call cent

ABC-kalkylering inom skolverksamheten - En fallstudie av Uppsala kommun

Problem: Problemet för de kommunala verksamheterna är hur de ska få de tilldelade resurserna att räcka till för att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. Under senare tid har man infört nya styrverktyg inom den kommunala verksamheten, ett av dessa är ABC-kalkylering. Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varför Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkyleringen efter pilotstudien. Vi

Bankfusioner- en effektstudie av Handelsbankens och SEB:s förvärvsstrategi

Bakgrund och problem: Bankvärlden och de finansiella marknaderna har genomgått en kraftig förändring efter den svenska bankkrisen i början av 1990-talet. De viktiga drivkrafterna bakom branschens omstrukturering under 1990-talet har bland annat varit avregleringar, Internets genomslag och den ökade globaliseringen. Svensk bankmarknad har förvandlats från en skyddad, reglerad och föga konkurrensuts

Veckodagseffekten på OMX Stockholm 30 Index

Sammanfattning Uppsatsens Titel: Veckodagseffekten på OMX Stockholm 30 Index Seminariedatum: 2007-06-07 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Amer Demo, Huso Musovic, Ken Persson Handledare: Göran Anderson Fem nyckelord: anomali, veckodagseffekt, regressionsanalys, effektiva marknadshypotesen, hypotetisk-deduktiv metod Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka om det förekommer n

Livsmedelssäkerhet ur ett försörjningskedjeperspektiv

.Sammanfattning Titel: Livsmedelssäkerhet ur ett försörjningskedjeperspektiv Författare: Cecilia Eken Jonas Karlsson Handledare: Carl-Henric Nilsson, Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Fredrik Nilsson, Avdelningen för Förpackningslogistik, Lunds Tekniska Högskola Christina Skjöldebrand, Avdelningen för Förpackningslogistik, Lunds tekniska Högskola Torgny Nyholm, General Manager Food, Schenker AB

Combining the Concepts of Fear Aroual and Customer Satisfaction & Retention - An Ethnographic Case Study on Krav Maga

The purpose behind this study is to explore and explain the role of fear arousal when combined with the concept of customer satisfaction and retention in one marketing strategy. The major theories applied are the concept of fear appeals and the concept of customer satisfaction & customer retention. We chose to conduct our research through an ethnographic case study of KM. We did a qualitative

Offshoring av redovisning - dess påverkan på revisionen

Syfte Syftet med den här uppsatsen är att beskriva och analysera hur revisionen av företag påverkas då företaget har genomfört en outsourcing av delar eller hela sin redovisning till ett bolag, inom koncernen, i utlandet. Genom att studera ett företag, som genomfört denna form av outsourcing, samt att undersöka de fyra stora revisionsbolagens erfarenheter på området, ämnar uppsatsen uppfylla detta

Global Price Management – Incentives for Implementing an IT-based Price Management System

Problem discussion: Syncron experience a challenge in realizing the full market potential of its newly developed IT-based price management system, Global Price Management (GPM). The system has already been implemented and is currently running with success within the IT-structures of the first customer. The fact that the development of the system has been initiated by a customer, and thereby has le

Rationalitet i beslutsfattande - En empirisk studie i rationalitet hos aktieinvesterare

Syftet var att undersöka de interna och externa krafter som påverkar privata inve-sterares förmåga att agera rationellt på aktiemarknaden. Uppsatsens empiri är huvudsakligen baserad på en enkätundersökning, vilken syftar till att ge en bild av vilka prioriteringar och preferenser privata investerare har när de agerar på aktiemarknaden. Ett viktigt mål med analysen av enkätsvaren var att undersöka

A Study of the Sales Process of ERP Systems: Wasteful Management or Managing the Wasteful?

A description and analysis of the sales process of ERP systems is presented; also the consequences for the parties involved are discussed. The chosen methodological basis is an inductive research design consisting of a case study based on interviews. The analysis of the empirical data is done with a proposed analytical framework. Based on the agency theory, the analysis is tightly knitted together

The Communicating Home - Definition, Evaluation and Business Opportunities for TeliaSonera in a 3-5 years perspective

The communicating home concept has been defined by identifying the dominating communication technologies to/from and in the homes, the most important customer behavior and user needs, the dominating products and the dominating actors of the industry. The evaluation of the communicating home industry has been performed with a five forces framework analysis and theories regarding value migration and

"Analys av Lunds kommuns strategi för äldreomsorgen"

Uppsatsens syfte är att analysera om Lunds kommun har en strategi för omsorgen av de äldre och i sådana fall ge den karaktäristik och jämföra den med andra kommuner. För att kunna karaktärisera strategin ska även en modell utvecklas.Arbetet bygger på en kvalitativ fallstudie som varit av semistrukturerad natur. En kvalitativ metod användes för att strategier i offentliga verksamheter ännu är ett r

Att implementera ett nytt styrsystem- faktorer som driver på och bromsar upp processen

Många företag väljer att övergå från ett styrsystem till ett annat för att anpassa sig till dagens snabba förändring. Beslutet att övergå från ett styrsystem till ett annat leder inte till några reella förändringar, det krävs att styrsystemet implementeras. Mycket arbete kvarstår för att få medarbetarna att använda sig av det nya styrsystemet. Denna process är problematisk och det finns många fakt

Downsizing - redovisade motiv och strategier. En fallstudie av tolv svenska aktiebolag i tre branscher.

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka motiv företag inom tre branscher redovisar och vilka strategier de använder vid downsizing. Vidare att utreda om det föreligger skillnader mellan branschernas redovisade motiv och strategier samt om de motiv företagen riktar mot sina intressenter skiljer sig åt. Vi har gjort en kvalitativ studie över tolv svenska aktiebolag i tre branscher. Undersökninge

CleanTech - En utredning av historiska finansieringsmönster samt framtida kapitalbehov

Vi konstaterar att CleanTech-branschen historiskt sett är finansierad i enlighet med pecking order teorin. I vår studie uppmärksammar vi även tecken på en riskkapitalbrist inom CleanTech-branschen. Bristen beror till stor del på informationsasymmetri, men även den i allmänhet höga affärsrisken och den långa investeringshorisonten. Vi framhåller genom detta resonemang förekomsten av ett finansiellt

Incitamentsprogram med fokus på de största aktörerna på elmarknaden

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur Vattenfall, E.ON och Fortum utformat sina incitamentsprogram, skillnaderna mellan dessa samt att utvärdera användbarheten och funktionen av sådana system. För insamling av information inom problemområdet har teorier hämtats från litteraturen samt empiriskt material från företagsinterna dokument och de intervjuer som gjorts. Denna informati

Förtroende vid ekonomisk rådgivning - en kvalitativ studie av ett konsultbolag

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur rådgivaren agerar för att försöka bygga upp ett förtroende för kunden vid försäljning av finansiella tjänster. Vi vill lyfta fram och belysa vikten av den personliga kontakten och rådgivarens förhållningssätt vid en säljsituation och då specifikt under servicemötet. Den metod som primärt användes var deltagande observation och så kallad skuggning. Förf

Små företag - stora möjligheter?

Metod: Studien har tillämpat en kvalitativ metod och grundar sig i en fallstudie av tre småföretag som har gått från traditionell handel till att även sälja via Internet. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket inleds med strategiteorier och teorier för val av marknadskanal för att sedan smalna av och fokusera på e-handel och kritiska områden inom e-handel. Inom dessa områden finns hinder

Employer Branding ur ett segmenterings- och karriärmodellsperspektiv - hur ska SEB attrahera talangerna?

Vår ambition är att bidra till en utveckling av SEBs Employer Branding genom en individanpassad segmentering och med det som utgångspunkt ta fram rekommendationer för vilka marknadsaktiviteter som ska utföras framöver. Det teoretiska syftet med vår uppsats är att tillföra ny generaliserbar kunskap inom Employer Branding genom att tillämpa en psykografisk modell vid analysen av SEB – ett stort sven