Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534002 sökträffar

Hur ska tjänsteleverantörer nå framgång på den svenska IP-telefonimarknaden för företag?

Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teor

Fonders avkastning -en variabelanalys av fonders avkastning under ekonomisk upp- och nedgång

Vårt syfte är att ta reda på mer om vad som påverkar fonders avkastning och om detta skiljer sig åt i ekonomisk uppgångs- respektive nedgångsperiod. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av regressionsanalyser med avkastning som beroendevariabel och variablerna: standardavvikelse, beta, storlek, TKA och omsättningshastighet som förklarande variabler. Vi har använt portföljvalsteori med des

Att mäta image - en studie av kulturella och etniska aspekter i varumärkesundersökningar

Under andra delen av 1900- talet har Sverige växt till en av världens största smältdeglar när det gäller kultur och etnicitet. Här finns representanter från nästan hela världen vilka alla mer eller mindre är verksamma som konsumenter på den svenska marknaden. Detta innebär att de tar intryck och är utsatta för diverse olika marknadsstimuli som till exempel varumärken och dess image och genom sitt

Svenska idrottskvinnor i reklamens värld

Sammanfattning Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. De reklamer som vi tyckte tydligast bröt mönstret från att objektifiera kvinnan enligt de traditionella normerna var de reklamer där idrottstjejer represent

"...tradition, tenniskungen, världsspelare och vackra människor" -Imagens påverkan av en ökad kommersialisering

Syfte:Studiens syfte består i att belysa hur företagen som sponsrar ett idrottsevenemang anser att deras image kan påverkas och förändras via den ökade kommersialiseringen av idrotten. Metod:Studien bygger på en kvalitativ metod och det empiriska materialet samlades in via kvalitativa enkäter. Arbetets utgörs av en blandning mellan induktiv och deduktiv ansats. Teoretiska perspektiv:De huvudsaklig

Budget som styrverktyg i landstinget - en studie på Länssjukhuset i Halmstad och Centralsjukhuset i Kristianstad

Landstingen är ansvariga för stora delar av den svenska hälso- och sjukvården i Sverige. De senaste åren har landstingen varit drabbade av en ytterst ansträngd ekonomi och endast fem av 20 landsting kunde under 2002 redovisa ett överskott. Den försämrade ekonomin kan till viss del förklaras av en hög arbetslöshet vilket innebär minskade skatteintäkter. Eftersom den offentliga sektorn, och däriblan

Co-Branding as a Tool for Strategic Brand Activation - How to Find the Ideal Partner; An Explanatory Case Study in the Fashion and Design Sector

Thesis purpose: The purpose of this study is to investigate the interdependencies within the process of partner selection in the fashion and design sector and the emanating criteria for finding the ideal co-branding partner in order to use co-branding as a strategic brand activation tool. Methodology: Multiple Case Study Theoretical perspective: Brand Building and Brand Activation, Relationship Ma

En jämförelse mellan Affärsvärldens och Veckans Affärers köprekommendationer

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det går att påvisa att aktierekommendationerna från Veckans Affärer och Affärsvärlden ger någon effekt på de rekommenderade företagens aktiekurser. Om det skulle visa sig att påverkan sker, har vi för avsikt att närmare undersöka vilken av tidningarna som ger störst inverkan på aktiekursen. Vidare kommer vi att undersöka utfallet på tidningarnas

En utredning av:MiFIDs kommande påverkan på den svenska värdepappersmarknaden

Uppsatsen tar upp det nya EU-direktivet MiFID. MiFID syftar till att harmonisera alla EU-länders värdepappersmarknader. Lagarna ska vara lika i alla länder för att underlätta handeln med värdepapper. Vi skriver uppsatsen utefter kvalitativ metod. Vi har intervjuat en hel del intressant folk som är insatta och medverkande i införandet av direktivet. Bla har vi intervjuer gjorda med finansinspektion

Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur och när förtroendet skapas i en affärsrelation då parterna inte har någon tidigare erfarenhet av varandra. Vidare är syftet att undersöka vilken betydelse förtroendet har, samt när i relationens livscykel förtroendets betydelse är som störst. Den första teorin som vi redogör för är relationsmodellen, vilken beskriver de olika faserna i en relation. Där

Effektivare TV-reklam genom målgruppsanpassad placering

Utgångspunkten i uppsatsen har varit det dåliga betyg svenska TV-tittare i flertalet konsumentundersökningar tilldelat TV-reklamen; de har angett att de upplever den som negativ, irriterande och störande. Med detta som bakgrund har vi valt att undersöka den svenska TV-marknaden och på det sätt branschens olika aktörer arbetar på med just TV-reklam. Det framkom väldigt tidigt och tydligt att de arb

Packaging Design as a Brand-building Tool

The topic of our thesis is Packaging Design as a Brand Building Tool and we are presenting the Scandinavian perspective. We found the topic interesting because, from a theoretical point of view, we identified a scarcity in research focusing on packaging design as a brand management tool, and from a practical point of view, we found out that businesses use packaging design at different levels in th

Lokal förankring som strategi - Kännetecken och konsekvenser

Uppsatsens syfte är att beskriva kännetecken och konsekvenser av lokal förankring som strategi, och introducera detta som ett begrepp inom strategiteorin. Mer specifikt vill vi visa hur lokal förankring som strategi kan bidra till en ökad kvalitet i banktjänsten. Kvalitativ fallstudie, induktivt tillvägagångssätt, semistandardiserade intervjuer. Sex stycken intervjuer med personer med olika chefsb

IN SEARCH OF JOB: LINKING CAREER DECISION OF EUROPEAN GRADUATES WITH CAREER DEVELOPMENT

Abstract The unprecedented fast-changing environment, embracing new information, manufacturing and process technologies in the context of the increasing globalisation of product and service market has had significant effect on the nature of work and subsequently affected career management of employees. Organizations today embark on many changes internally and externally in order to strengthen ther

The Mobile Handset Evolving - The effect of IT-players' entrance in the mobile handset industry

The telecom and the IT-industry are converging, which creates new possibilities and threats for both existing mobile handset vendors and new entrants originating from the IT-industry. The purpose of this thesis is to explain how IT-players’ entrance in the mobile handset industry affects the industry in regards of key success factors and value chain structure. This study has used dynamic theories

Revisorns oberoende och analysmodellen - skillnader mellan globala och regionala revisionsbyråer

Bakgrund: På senare år har revisionsbyråernas och revisorernas arbete blivit alltmer uppmärksammat, främst på grund de senaste årens redovisningsskandaler. I samband med det började oberoendelagstiftningen att ifrågasättas och 1/1 år 2002 infördes en ny revisorslag i Sverige. Syfte: Utifrån intervjuer med revisorer på regionala och globala revisionsbyråer vill vi undersöka hur revisorns oberoende

Nya Marknadsplatser – Regelverkens påverkan

Uppsatsen behandlar skillnader i regelverken på NGM Equity, First North och Aktietorget samt hur detta påverkar företagen på respektive marknadsplats. Fär att förklara de förhållandena som råder mellan marknadsplatsen, företagen och investerare använder vi oss av teorierna: Det finansiella gapet, Legitimitetsteorin och Intressentteorin. I uppsatsen har vi kommit fram till att de nya marknadsplatse

Justifying high price with Total Cost of Ownership awerness - possible or not on the Asian market?

Purpose: The aim with the report is to investigate if the South East Asian customer on the food processing market base their investments on Total Cost of Ownership and if so, which are the cost drivers considered most vital. Moreover, do these cost-drivers diverge from the perception FP Ltd has, and if so, can a Total Cost of Ownership-model help to achieve a mutual understanding? Methodology: Fir