Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529077 sökträffar

Marknadskommunikation: -En jämförande studie mellan teori och praktik med fokus på det mindre företaget

Abstract Kandidatuppsats inom Service Management Titel: Marknadskommunikation: En kvalitativ undersökning av marknadskommunikation för det mindre detaljhandelsföretaget. Författare: Patrik Bengtsson, Viktor Olsson och Jakob Redlund Termin och år: VT09 Kursansvarig institution: Institutionen för Service Management, Helsingborg Handledare: Jesper Falkheimer och Charlotte Simonsson Nyckelord: Profil,

Uppköp - En strategi för expansion

Hur arbetar svenska hotellkedjor med företagsförvärv som strategi för expansion? Uppsatsen undersöker denna fråga och bryter ner processen till motiven bakom, val av objekt, integrationsfasen och dess problem samt uppföljning.

Berättelsen om varumärkesambassadörer -En studie om storytelling som ett internt verktyg för att få personalen på Systembolaget att "leva" varumärket

Serviceföretag är beroende av att frontlinjepersonalen kan infria varumärkeslöftena i mötet med kunden. En förutsättning för att kundens förväntningar ska uppfyllas är att budskapen i den interna och den externa kommunikationen överensstämmer. Storytelling är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att få värderingarna att genomsyra frontlinjepersonalens agerande samtidigt som berättelserna förme

Yes I Can!? En fallstudie om intern marknadsföring på Radisson SAS i Malmö.

I en konkurrensutsatt och ekonomiskt pressad bransch gäller det att ha ett starkt varumärke. I servicebranschen spelar den kundnära personalen en särskilt viktig roll för gästens upplevelse av företaget, och de flesta företag jobbar på något sätt med att försöka få personalen att ”leva varumärket”. Den interna marknadsföringen präglas dock i många fall av en ålderdomlig syn på organisationer och k

Kom så ska jag berätta! - En studie om berättelsen som kommunikationsstrategi

Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur dramaturgi, retorik och semiotik, som delar av berättelseskapande kan användas som kommunikationsstrategi vid destinationsförsäljning. Vi vill undersöka hur ett resebolag kan använda sig av en kombination av dessa i syfte att förpacka sitt erbjudande på ett attraktivt sätt. För att uppnå studiens syfte har semiotiska bildanalyser genomförts samt

Status quo in the queue - en studie om interna faktorer som påverkar köer i vården

Hälso- och sjukvården ska bedrivas med god ekonomi och god kvalitet. Kvaliteten kan utgå ur två perspektiv, det medicinska och det patientupplevda och dessa två kan, men behöver inte vara desamma. De förändringar som sker på grund av signaler uppifrån, nationellt och regionalt, politiskt och administrativt, innebär just nu en kraftig fokusering på köerna och på att verksamheterna ska vara säkra på

Hur ska vi få Spara att Slösa igen? – en studie om modeföretags kommunikation i tider av finansiell oro.

Titel: Hur ska vi få Spara att Slösa igen? – en studie om modeföretags kommunikation i tider av finansiell oro. Författare: Johanna Kojan, Pamela Persson, Sanna Sultan Handledare: Mats Heide, Charlotte Simonsson Nyckelord: Kommunikation, trender, taktiker, modebranschen. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka genom vilka kommunikationsaktivieter företag stimulerar till försäljning i tide

Fondplacerignstjänster - En deskriptiv studie om fondplaceringstjäsnter och deras värdeskapande för passiva PPM-placerare.

Vår undersökning har belyst marknaden för fondplaceringstjänster inom PPM-förvaltning. Studien har presenterat bredden av de olika fondplaceringsföretagen samt beskrivit de grundläggande delarna i denna förvaltning från avgiftsstruktur till tillsyn och referensramar för placeringar. Studien har använt sig av en kvalitativ metod där vi vidareutvecklat en kvalitativ riskbedömningsmodell utvecklat av

Johansen Cointegration Analysis of American and European Stock Market Indices: An Empirical Study

Cointegration analysis using the Johansen Method on 3 different sample periods (2-, 4-, and 8-year samples) concluded evidence of one cointegrating vector in the 2 and 8 year samples while the 4 year data gave mixed results suggesting the economic shock (Global Financial Crisis) of 2007 and on may have affected those results. Overall, we conclude little diversification benefits between the markets

Hur påverkas kreditbedömningen i svenska banker vid ett avskaffande av revisionsplikten

Magisteruppsatsen, Hur påverkas kreditbedömningen i svenska banker vid ett avskaffande av revisionsplikten, har två syften. Uppsatsens huvudsyfte är att undersöka hur ett avskaffande av revisionsplikten kommer att påverka kreditgivningar i svenska banker. Författarna har även konstruerat ett kompletterande syfte, där de undersöker hur finanskriser kan påverka kreditgivningar. Litteraturgenomgången

Value Creation through Cross-Border Mergers and Acquisitions. An Empirical Study on European Acquirers of US Targets.

The present paper analyzes the valuation effects of geographical diversification by examining mergers and acquisitions involving acquirers from 12 developed European countries and U.S. target firms over the period 1999-2007. Our findings suggest that acquisitions of overvalued U.S. targets do not cause, on average, any significant change in the excess values of European acquirers. However, after c

The decay and rise of a new strategy: A case study of the Effect of Financial Crisis on a company´s strategy

Problem: More information is needed on how a company can overcome hardship during stormy business cycles. Appropriate management strategies on how to get the business going as the dust settles is essential in order for a company to sustain on the market. Management in any recession is difficult, especially in today´s turmoil. Nonetheless, corporate strategic renewal is needed to mitigate the risk

Creating leaders? A case study of a leadership training program in practice

Our purpose with this study is to gain insight into the practice and effects of leadership training. The study is a qualitative case study based on semi-structured, face to face interviews and observations. We have used a hermeneutic methodology to guide our analysis. The specific core assumptions about reality and knowledge that guides this research is of an interpretive and constructive characte

Three audit firms and their implementation and knowledge transfer of IFRS

The purpose of this thesis is to identify similarities and differences in implementation and application of IFRS in the Big Four audit firms. In order to do this we are going to see how interpretations of IFRS are shared and transferred within the audit firms. We have chosen to use a case study approach with a qualitative approach and an abductive view. When collecting the data we have chosen to u

The Significance of Labels to the Concerned Generation - A Qualitative Study about Generation Y towards the Fair Trade Label and Ecological Labels

Thesis purpose: The purpose of the master thesis is to examine what affects Generation Y’s values, attitudes and beliefs towards the fair trade label and ecological quality labels. The purpose is also to investigate how these two quality labels are received by Generation Y, in order to delve deeper into the relationship between the labels. This research will contribute with new insights about Gene

Sociala företag - tillfällig hype eller medveten strategi?

På senare tid har har företag i allt större utsträckning börjat använda sig av sociala medier för att hitta nya kanaler för marknadsföring och försäljning. Fenomenet har förändrat den traditionella bilden av hur människor söker, läser, skapar och utbyter information med varandra. Examensarbetet ”Sociala företag – tillfällig hype eller medveten strategi?” syftar till att undersöka hur företag använ