Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 534624 sökträffar
Utveckling av vision-system för synskadade
Givare till robot för rörelsehindrade
Intelligent styrning av mobil robotbas
Kamerabild som gränssnitt vid positionering av robotar
Autonom robot inom rehabilitering
Netability: Om nätverkens möjligheter
Fantomaten2: Haptiska gränssnitt ger nya möjligheter för blinda personer
Bildligt talat
Anders i världen
Ljuset genom ögat: En metod att mäta det ljus som når näthinnan
Speech recognition: Possibility and usability for people with disabilities
Finding work for people with severe physical disabilities is not easy. This master thesis aims to investigate the possibility of creating new job opportunities for these people, using speech recognition. One possibility is to construct an application where a person works in a callcentre by using his/her voice. To test the idea a co-operation with the callcentre at Trygg Hansa in Malmö was initiate
Grocery order application for elderly
EmpowerNet Asker: Gränssnittsutveckling för den sökande människan
Certec-Brandtalaren
SpeedRead: A program for people with reading disabilities
Rörelsehinder och toalettdesign
Homo Ludens: A new approach to exercise on the international space station
The original task for our final thesis was to solve issues that are connected with exercise on the International Space Station, ISS. Those issues are mainly centered on the conflict between scientific and human needs perfect micro gravity conditions versus the needs to physically challenge the human body. Also psychological matters were central to the project exercise for the sake of science versu
Haptisk skattjakt
I detta examensarbete gör jag ett skattjaktsspel vars målgrupp huvudsakligen är blinda och synskadade barn och ungdomar. För att spela spelet används the PHANToM, på svenska Fantomen. Ett av problemen jag ställts inför är att Fantomens räckvidd är begränsad. Därför behöver den virtuella världen flyttas på något sätt utan att den synskadade användaren tappar orienteringen i spelet. För att bestämma
Algoritmer för huvudstyrning av dator
Algoritmer från statistisk bildanalys har använts för att implementera mjukvara för ansiktsföljning. Indata är videoströmmen från en kamera som kopplas till en persondator. Vår avsikt med ansiktsföljningen är att huvudrörelser skall kunna användas som styrsignal i stället för datormusen för att interagera med en persondator. Vi tror att för många människor med rörelsehinder kan det vara möjligt at