Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 528074 sökträffar
Svenska 2
Svenska 3
Svenska 1
Kursen ger en orientering i vetenskaplig terminologi och metod för textanalys inom litteraturvetenskap och anknyter till svenskämnesdidaktiska frågeställningar. Analyser av texter kombineras med värdering av textutformning utifrån genreförväntningar, textmönster och mottagaranpassning. Kursen behandlar svenska språkets struktur. Språkstrukturen på olika nivåer studeras genom beskrivning och analy
Svenska 4
Delkurs 1. Retorik för lärare, 7 hp. Delkursen ger övergripande kunskaper om hur språket används i skilda sociala och pedagogiska sammanhang samt om hur muntliga texter analyseras från ett retoriskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet riktas mot hur retoriken kan användas i skolan. Dagens språkbruk och retorik kopplas till perspektiv på bildning och bildningshistoria. Delkurs 2. Litteraturhistoris
Svenska: Självständigt arbete (examensarbete) för ämneslärare, GY
Tyska 1
Kursen behandlar genom textläsning och olika slags övningar huvuddragen i tysk formlära och syntax ur ett kontrastivt perspektiv. Den skriftliga språkfärdigheten tränas i första hand med hjälp av översättningsövningar. Den muntliga förmågan övas främst genom diskussioner av moderna skönlitterära tyska texter.
Tyska 2
Tyska 3
I kursen fördjupas de studerandes kunskaper om tysk syntax samtidigt som olika grammatiska beskrivningsmodeller behandlas genom att olika grammatikor jämförs. Genom berättarteoretiska analyser av flera tyskspråkiga romaner och en introduktion i grundläggande berättarteoretiska och interpretationsteoretiska modeller fördjupas de studerandes kunskaper om den moderna tyskspråkiga litteraturen. Den sk
Tyska: Självständigt arbete i tyska (examensarbete) för ämneslärare, GY
UVK 1: Läraren och skolan
Kursen behandlar skolan som historiskt framvuxen institution, organisation och arbetsplats. Lärarens roll och arbete belyses såväl ur ett nutida som ur ett historiskt perspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv synliggörs förändringar i styrningen av skolan med utgångspunkt i styrdokument och lagstiftning. Kursen tar också upp lärarrollen i förhållande till skolans mål och uppdrag, organisation sam
Inkluderande utbildning – mångfald, rättvisa och stöd till lärande (UVK4)
Kursen tar sin utgångspunkt i teoretiska och verksamhetsbaserade perspektiv på mångfald, jämlikhet och utbildning. I kursen analyseras olika förutsättningar för elevers utveckling, lärande och socialisation med speciellt fokus på inkluderings- och exkluderingsprocesser i skola och samhälle.
Bedömning av kunskaper och betygssättning (UVK5)
Kursen behandlar kunskapssyn, bedömning och betygsättning ur ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående utifrån betygssystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas.
UVK 2: Eleven och elevens värld i skolan
I kursen introduceras teorier om barns och vuxnas utveckling och lärande. Eleven förstås med utgångspunkt i sitt sociala sammanhang och sin sociala bakgrund, exempelvis med hjälp av begrepp som genus, etnicitet och klass men också i förekommande fall med perspektiv hämtade ur barndoms- och ungdomskulturforskningen. Kursen ska bidra till att studenterna utvecklar en fördjupad förståelse för sina f
UVK 3: Läroplansteori och didaktik
Kursen behandlar praktiska och teoretiska perspektiv för planering och analys av undervisning. Kursen belyser undervisning i relation till styrdokument och samhälleliga förväntningar samt diskuterar dess mål, innehåll och former utifrån såväl ett nutida som historiskt perspektiv
Utvärdering, utvecklingsarbete och lärarprofessionalism (UVK 7)
Kursen behandlar praktiska och teoretiska perspektiv på kvalitets- och utvecklingsarbete samt utvärdering i en utbildningskontext.
UVK 6: Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap
I kursen avhandlas sociala relationer mellan enskilda och grupper av elever och lärare i förhållande till organisatorisk och pedagogisk planering och ledarskap. Detta innefattar även variation i elevers bakgrund och förutsättningar, konflikthantering samt inkluderings- och exkluderingsprocesser. Kursens teman belyses utifrån teorier inom socialpsykologi, pedagogik och sociologi.
UVK 8: Utbildningsvetenskapliga perspektiv och forskningsansatser
Kursen behandlar vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv inom ramen för utbildningsvetenskaplig forskning och är en förberedelse för det självständiga examensarbete som skrivs under ämneslärarutbildningens sista termin. Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv behandlas vanligt förekommande kvalitativa och kvantitativa metoder för såväl insamling som analys av empiriskt material.
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 1, GY
Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med handledning i yrkesrollen.
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 2, gy
Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med handledning i yrkesrollen.