Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536244 sökträffar

Ett varumärks väg - En fallstudie av Gina Tricot från avsändare till mottagare

Syfte: Syftet med studien är att undersöka den komplexitet som finns när ett företag ska förmedla sitt varumärke till kund. Studien kommer belysa svårigheter med att få kundernas uppfattning att stämma överrens med företagets intention. Slutsatser: Slutsatser dras om att Gina Tricot använder marknadsföring för att förmedla tydliga budskap kring produkt, pris och nyheter. Varumärkets personlighet s

Turistbyråns framgångsfaktorer- en granskning av turistbyråer

Syftet är att beskriva och analysera framgångsfaktorer för att driva en turistbyrå. För att besvara syftet har det genomförts kvalitativa undersökningar i form av djupintervjuer och observationer hos sju turistbyråer från Varberg i norr till Trelleborg i söder, med Helsingör inräknat. Tillvägagångssättet i uppsatsen är baserad på en abduktiv ansats, där vi utgått från den empiriska undersökningen

Privatisering - en studie om hur personalen upplever en förändringsprocess inom vårdsektorn

Over the past decade there have been major changes within the Swedish healthcare sector, one of the more important ones being the privatization of public healthcare. This study focuses on healthcare for the elderly and analyses how employees have experienced the privatization and how they have adapted to new discourses. The discourse change from patient to costumer is of central importance to this

Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma

Sammanfattning Ämne SMT 302, Kandidatuppsats, 10 poäng. Författare Alexander Palmgren Henrik Andréasson Problembeskrivning Det finns begränsade studier som konkret visar om enklare exponeringar av vissa utvalda produkter eller varugrupper skapar större uppmärksamhet hos kunden. Syfte Denna uppsats syftar till att analysera några olika exponeringars betydelse för impulsköp av förbrukningsvaror i li

Flödesverktyg för Parajett AB

From the beginning Parajett was a printing company which has developed into a graphical IT company. Today Parajett delivers complete communication solutions to their customers. The customers demand more flexible solutions and this generates more work in the programming department. High postage cost, small edition and poor security are some of Parajett’s problems. To solve these problems Parajet wo

Den levande skyltdockan - en empirisk studie i butik

Vi fick inspiration till vårt uppsatsämne Butikskommunikation efter att ha tagit del av en konsumentstudie gjord av konsultbyrån Scandinavian Retail Center. Studien baseras på ca 40 stycken ”ute på stan” intervjuer med slumpmässigt valda konsumenter, män och kvinnor, mellan 15 och 60 år där frågan var: vad får dig att handla på impuls? I studien framgår det bland annat att personalens klädsel uppm

Gränslösa möjligheter? - Destinationsmarknadsföring av den gränsöverskridande regionen Transmanche

Storbritannien och Frankrike har genom historien gått igenom både allianser och fiendskap, varit involverade i krig både med och mot varandra, och ur detta har uppstått otaliga kulturella och sociala skillnader länderna emellan. Idag är dock länderna sammanknutna inte enbart genom en fysisk länk i form av tunneln under Engelska kanalen, utan även genom den gränsöverskridande regionen Transmanche.

Förändringar i Boverkets ByggRegler, BBR – med fokusering på kap 9, Energihushållning

Boverket är en av de myndigheter som styr byggandet i Sverige. Med hjälp av bland annat Boverkets Byggregler, BBR, anger de föreskrifter och allmänna råd som anger krav på uppförandet av byggnader samt övrig bebyggelse. Det har skett stora förändringar av dessa regler och med utgångspunkt i BBR 94 (BFS 1993:57) och BBR (BFS 1993:57 med ändringar till och med 2006:12) görs här en jämförelse mellan

KRAV - the missing link between attitude and behaviour

Our objective with this essay is to answer the hypothesis: Which mechanisms influence consumer attitude and behaviour when buying KRAV products? We have achieved this objective by answering the following questions: Who are the consumers who buy KRAV products? Is purchasing behaviour related to socio-demographic factors like age, gender, education or income level? What motivates consumers’ willingn

Det digitaliserade servicemötet - en studie av relation och självservice

Ämne: Magisteruppsats, 10p, Institutionen för Service Management, Lunds universitet Författare: Andreas Bruzelius, Ola Hallenheim Handledare: Carl R Hellberg, Pia Siljeklint Problemdiskussion: Den forskning som främst återges i service managementlitteraturen bygger på att människor träffas i ett servicemöte där frontpersonalen ”levererar” service. Ofta betonas frontpersonalens stora roll som delti

"Kommersialisering av döden"

En turismnisch som har blivit alltmer uppmärksammad är den som författare benämner ”dark tourism”. Detta innebär besök till platser relaterade till döden. Kommersialiseringen av ”dark tourism” har kritiserats på grund av att vissa anser att det är fel att blanda nöje med tragedi. I turismbranschen efterfrågas det nya upplevelser av besökarna hela tiden. Efterfrågan på något nytt och spännande har

Recovery marketing- en fallstudie av Egypten

Uppsatsen handlar om hur en terrordrabbad destination hanterar sin recovery marketing för att rädda destinationens image. Vi har valt att göra en fallstudie av Egypten, ett land som frekvent attackerats av terrorister.

Marknadsföring med begränsade resurser – en struktur över entreprenöriell marknadsföring för nystartade butiker i modebranschen

Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva, analysera och strukturera olika alternativa marknadsföringsmetoder som är tillämpbara för nyetablerade butiker i den svenska modebranschen. Metod: Uppsatsen är i första hand en litteraturstudie, med fokus på att analysera och strukturera befintliga teorier och metoder inom området entreprenöriell marknadsföring. Vi har utgått från en befintlig kartläggn

För vem skapar egna märkesvaror egentligt värde, konsumenten eller den enskilda butiken? - En fallstudie av Ica Brunnen

I kampen om kunderna är varumärket ofta det främsta verktyget som företag använder sig av. Det gäller såväl varuproducenter med fabrikantsvarumärken, som butiker med butiksmärken. När detaljister äger ett produktvarumärke kallas detta egna märkesvaror. Det var inte förrän under 1990- talet som egna märkesvaror fick ett ordentligt uppsving. Många butikskedjor satsar idag hårt på att etablera egna m

Vad påverkar Din shopping? - En studie ur svenska konsumenters perspektiv på vad som skapar en positiv upplevelse i en butiksmiljö.

Denna uppsats handlar om vilken typ av upplevelse konsumenter förväntar sig under sin shoppingtur samt hur olika faktorer påverkar denna upplevelse. Eftersom upplevelseskapandet har blivit väldigt populärt marknadsförings verktyg hos de nya moderna detaljhandels företag undersöks i detta arbete om butikerna lyckas med detta och hur kunderna uppfattar dessa koncept. Med hjälp av relevant litteratur

Detaljhandlaren ser dig - det handlar om att synas -

Abstract This essay aims to bring greater focus on consumer privacy aspects involved in the practise of customer relationship marketing in the retail industry of today. As students in Service Management at Lunds University on Campus Helsingborg we are experiencing that the literature that constitutes the very cornerstones of our education does not deal with the matter of consumer privacy in a suff

Vad betyder ledaren? -en studie om ledarskapets påverkan för en servicekultur

Sammanfattning Titel: Vad betyder ledaren? – en studie om ledarskapets betydelse för en servicekultur Författare: Anna Amberntsson, Philip Hjelt, Katja Johannesson Handledare: Anette Svingstedt, Filippa Säwe Kurs: SMT 302, kandidatuppsats 10 p, Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Problemdiskussion: Ute i arbetslivet är det inte alla ledare inom servicesektor

Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding

Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en rö

Sponsring -dess utveckling och potential-

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera sponsringsverksamhetens utveckling och potential för att se vilken betydelse verksamhetens rykte som en bidragsverksamhet har för utvecklingen av sponsring till en affärsverksamhet. Vi har i samband med detta även tittat på vilka nya krav denna utveckling ställer på elitidrottsföreningar. De teorier vi har använt oss av för att analysera klubb

All-inclusive - Är det inklusive socialt ansvar?

Syftet med denna uppsats är att visa hur all-inclusive resorter arbetar med CSR. Frågeställningar: – Vilka arbetsförhållanden kan urskiljas på all-inclusive resorter i Cancún och vilket socialt ansvar tar därmed resorterna? – Vilka samarbeten existerar mellan all-inclusive resorter och samhället Cancún och vilket socialt ansvar tar därmed resorterna? Metod: Denna uppsats är en deskriptiv studie oc