Ylva Eggehorn tilldelas Anders Nygrenpriset 2020

Publicerad den 9 januari 2020
Bild på Ylva Eggehorn.
Årets Anders Nygrenpristagare Ylva Eggehorn. Foto: Magnus Aronson

Teologiska fakulteten vid Lunds universitet har beslutat att tilldela Ylva Eggehorn Anders Nygrenpriset 2020 som ett bevis på fakultetens uppskattning av hennes betydande gärning i svenskt kyrko- och kulturliv.

Som välkänd författare, krönikör, journalist och översättare har Ylva Eggehorn under många år främjat teologi och kyrka. Hennes gärning erinrar härigenom om Anders Nygrens insatser inom flera av kristendomsforskningens ämnen och i kyrkoliv, världslutherdom och ekumenik.

För en större allmänhet är Eggehorn känd som poet och psalmförfattare. Hennes psalmer tillhör de mest sjungna i Sverige i vår tid. Hon har skrivit mer än 20 psalmer som är representerade i den svenska psalmboken, bland annat Var inte rädd samt Innan gryningen och Kärlekens tid med musik av Benny Andersson. Även andra tonsättare har satt musik till hennes texter, däribland Georg Riedel och Fredrik Sixten.

Eggehorn är författare till flera musikaler, till musikteater, musikberättelser och oratorier, men också till skönlitteratur. Bland hennes romaner finns Kvarteret Radiomottagaren, Liljekonvaljekungen och En av dessa timmar. Eggehorn har också skrivit en roman om den kvinna som Augustinus försköt, Duvan och Lejonet. Boken Älska tappert handlar om kultur, samtid och livsfrågor. Som lyriker är Ylva Eggehorn känd genom bland annat Ska vi dela,Jesus älskar dig och En karusell med madonnor. Hon har dessutom skrivit en bok om berättelser ur bibeln för barn, En vän från himlen, med stor respekt för barnens andliga kompetens och berättelsernas kraft, och utan uppfostrande kommentarer. Eggehorn har även varit stilistisk expert i Bibelkommissionen och har översatt Dietrich Bonhoeffers Efterföljelse.

”Genom att tilldela Ylva Eggehorn Anders Nygrenpriset 2020 vill Teologiska fakulteten uttrycka sin uppskattning av hennes mångåriga gärning inom svenskt kyrko- och kulturliv och de många beröringspunkter som hennes mångfacetterade verksamhet har med fakultetens forskning och utbildning”, säger fakultetens dekanus, professor Samuel Byrskog.

Eggehorn föreläser vid en prisutdelningsceremoni vid Teologiska fakulteten i Lund den 16 april 2020.

Anders Nygrenpriset är inrättat av Stiftelsen Birgit och Sven Håkan Ohlsson till minne av Anders Nygren, inflytelserik professor i systematiskt teologi vid Teologiska fakulteten i Lund 1924-1949. Priset består av en prissumma på 50 000 kr.

Kontakt:
Samuel Byrskog