Ett panelsamtal om SVT:s dramaserie: Kalifat

Publicerad den 4 mars 2020
Pervin (Gizem Erdogan) och Fatima (Aliette Opheim). Foto: Johan Paulin/Sveriges Television, Kalifat.

Kalifat har lockat fler tittare i SVT Play än någon annan SVT-serie under samma period. Samtidigt har serien väckt mycket reaktioner på tidningarnas kultursidor och i sociala medier. Debatten har kretsat kring representation av islam och muslimer, autenticitet och relativisering av jihadistiskt våld. Vad säger Kalifat om den tid vi lever i?

Goran Kapetanovic (Regissör, gästlärare Teaterhögskolan, Lunds Universitet)
Rakel Chukri (Journalist och författare, Sydsvenskan)
Yassin Ekdahl (Psykolog, sakkunnig i radikaliseringsfrågor)
Bilan Osman (Journalist och utbildare, EXPO)
Jonas Trolle (Författare, Chef, Center mot våldsbejakande extremism)

Samtalsledare

Johanna Gustafsson Lundberg (Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet)
Dan-Erik Andersson (Mänskliga rättigheter, Lunds universitet) Panelsamtalet äger rum torsdagen 12 mars 18.00, LUX: AULA, Helgonav 3, Lund. Arrangörer: Centrum för teologi och religionsvetenskap och Center mot våldsbejakande extremism. För att vara garanterad en plats kan gratis biljett hämtas ut i receptionen på LUX under dess ordinarie öppettider, se <link https: www.ctr.lu.se lux reception external-link-new-window internal link in current>www.ctr.lu.se/lux/reception. Var ute i god tid!