CTR på Almedalsveckan - gästas av Alexandra Pascalidou, Maria Küchen och Johan Tyrberg

Publicerad den 26 juni 2019
Maria Küchen, Johan Tyrberg och Alexandra Pascalidou gästar CTR:s seminarier under årets Almedalsvecka.

Under årets Almedalsvecka bidrar CTR med två högaktuella seminarier och gästas bland annat av Alexandra Pascalidou (journalist), Maria Küchen (författare och aktuell med boken 'Rymdens alfabet' på Natur&Kultur) och Johan Tyrberg (biskop Lunds stift). Det första seminariet handlar om artificiell intelligens och religion, det andra om hur integration och tradition förhåller sig till varandra.

ARTIFICIELL INTELLIGENS OCH RELIGION - OM DET SOM ÄR MÖJLIGT OCH DET SOM ÄR GOTT
3 JULI KL 16:15 - 17:15

Under seminariet kommer panelen bland annat att diskutera:

Hur samspelar artificiell intelligens (AI) med religiösa kulturer och normer?
Vad är religionens roll i ett framtida AI-samhälle?
Hur säkerställer vi en tolerant AI i vilken vi undviker att programmera in religiös intolerans?

Medverkar gör:

• Blaženka Scheuer, Forskare, Lunds universitet
  • Johan Tyrberg, Biskop, Svenska kyrkan
  • Maria Küchen, författare
  • Johanna Gustafsson Lundberg, Forskare, Lunds universitet

INTEGRATION OCH TRADITION - RELIGION SOM EN VIKTIG FAKTOR FÖR IMMIGRANTERS INTEGRATION
4 JULI KL 12:30-13:30

Seminariet tar upp viktiga frågor som:

Hur fungerar religion som en integrationsfaktor i Sverige idag?
Hur ser kunskapen om betydelsen av religion i samband med integration ut i den offentliga debatten?
Vilka forsknings- och utbildningsinsatser behövs?

Medverkar gör:

• Alexandra Pascalidou, Journalist
  • Magdalena Nordin, Forskare, Lunds universitet/Göteborgs universitet
  • Andreas Westergren, Forskare, Lunds universitet
  • Johanna Gustafsson Lundberg, Forskare, Lunds universitet
  • Torbjörn Aronson, Forskare, Uppsala universitet

Du hittar mer information om seminarierna på:

<link http: program.almedalsveckan.info event view external-link-new-window external link in new>program.almedalsveckan.info/event/view/58612 (AI och religion)
<link http: program.almedalsveckan.info event view external-link-new-window external link in new>program.almedalsveckan.info/event/view/58515 (Integration och tradition)

Båda seminarierna äger rum vid Kunskapstriangeln på Hästgatan 13.

Välkommen!