Kyrkorummets och gudtjänstens arkitektur

Kyrkorummen är bland de mest välkända och respekterade av alla offentliga rum. Samtidigt ifrågasätts de i aktuella debatter: Vilken roll spelar egentligen kyrkorum i det moderna samhället? Vad får man använda dem till? Är det rätt att riva en kyrka som inte behövs för gudstjänst?

Andra frågor är mindre uppseendeväckande men desto mer närvarande i församlingarnas och kulturmiljövårdens vardag: Ska gudstjänstens utformning anpassas till kyrkorummet eller tvärtom? Vilka arkitektoniska och liturgiska ideal är det som har satt sin prägel på kyrkorna? Hur förbättrar man ett kyrkorum? Vilka lagar och regler finns det för underhåll och förändringar?

Dessa och liknande frågor bearbetas under kursens gång och kopplas till kyrkor som vi besöker. Kunskaperna tillämpas i ett projektarbete som genomförs i grupp: en fritt vald kyrka som gruppen ska studera, värdera och föreslå förbättringar av.

Undervisningen är koncentrerad till fyra tillfällen jämnt utspridda under våren 2010. Vid varje tillfälle träffas vi två dagar i sträck: en fredag med föreläsningar och seminarier samt en lördag med studiebesök i olika kyrkor. Föreläsningarna och seminarierna äger rum på Theologicum respektive Arkitektskolan i Lund, studiebesöken sker i och kring Lund, Malmö och Kalmar. Om tillräckligt intresse finns kommer även en exkursion till Berlin att genomföras under ett veckoslut i april. Kursen avslutas med en heldag för slutredovisningar.
  • Kursstart: 28 januari 2011
  • Sammankomster (preliminärt): 28–29 jan., 11–12 feb., 11–12 mars, 8–9 april, 23 maj
  • Lärare: Kerstin Barup och Stephan Borgehammar samt gästföreläsare
Kursen är tvärvetenskaplig och ges gemensamt av CTR och Institutionen för arkitektur och byggd miljö vid Lunds tekniska högskola. Man registreras vid ena eller andra institutionen beroende på vilken kurskod man använder vid anmälningstillfället:
  • TEO A10 ”Gudstjänstens arkitektur – kyrkorummets arkitektur” (CTR)
  • TFR A50 ”Kyrkorummets och gudstjänstens arkitektur” (Inst. för arkitektur och byggd miljö)
Viss del av kurslitteraturen på TEO A10 behandlar det teologiska tänkandet om kyrkobyggnaden, medan motsvarande del av kurslitteraturen på TFR A50 behandlar arkitektur och restaurering. Större delen av litteraturen är dock gemensam, och alla deltar på lika villkor i all undervisning och examination.
  • Behörighet: grundläggande. Man måste kunna tillgodogöra sig kurslitteratur på engelska.
  • Anmäl dig på Antagning.se
  • Sista anmälningsdag: 15 oktober 2010.
Har du frågor, kontakta studievägledare Christina Packalén, eller kursföreståndare Stephan Borgehammar.
Sidansvarig: alexander.mauritsctr.luse | 2011-09-12