Påven Franciskus: tro - politik - reformationen

Publicerad den 29 augusti 2016

I oktober hålls en seminarieserie med temat "Påven Franciskus: tro - politik - reformationen" vid CTR, med anledning av kyrkornas gemensamma uppmärksammandet av 500 år av reformation.

Program 26-28 oktober

26 okt kl. 17.15-19.00, LUX Aula, Helgonavägen 3

Hur många divisioner har påven? Den heliga stolen, medierna och politiken

Medverkande: Ulla Gudmundson,  f.d. ambassadör vid Vatikanen Kristina Kappelin, journalist Göran Rosenberg, journalist och författare. Moderator: Gösta Hallonsten, professor emeritus i systematisk teologi vid Centrum för teologi och religionsvetenskap.

27 okt kl. 17.15-19.00, LUX Aula, Helgonavägen 3

Finns det en sanning? Filosofi, modernitet och religiös mångfald

Medverkande: Marcia Cavalcante Schuback, professor i filosofi vid Södertörns högskola Ulf Jonsson, jesuitpater och professor i religionsfilosofi vid Newmaninstitutet, Björn Vikström, biskop i Borgå stift. Moderator: Jayne Svenungsson, professor i systematisk teologi vid Centrum för teologi och religionsvetenskap

28 okt kl. 17.15-19.00, LUX Aula, Helgonavägen 3

Whose history? Reformation, conflict, and ecumenism

Medverkande: Antje Jackelén, ärkebiskop Svenska kyrkan Eero Huovinen, biskop em. Helsingfors stift, Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Ordförande i Luthersk-katolska samtalskommissionen.Wolfgang Thönissen, direktor för katolska Johann Adam Möhler-institutet för ekumenik i Paderborn. Katolsk expert i Luthersk-katolska samtalskommissionen. Moderator: Sinikka Neuhaus, TD, chef lärarutbildningen vid Lunds universitet. Seminariet sker på engelska.

• Lunds kommun
  • Oscar och Signe Krooks stiftelse