Mastersutbildningen vid CTR får omdömet "hög kvalitet"!

Publicerad den 7 maj 2015

Den här veckan gläds vi åt att Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har gett CTR:s mastersutbildning i religionsvetenskap och teologi det samlade omdömet "hög kvalitet"!

All utbildning på CTR håller hög eller mycket hög kvalitet. Det budskapet har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) lämnat efter att ha gjort en uppföljning av den utbildning som leder till masterexamen i religionsvetenskap och teologi. Utbildningen har granskats av sakkunniga lärare från andra lärosäten. Bedömarna konstaterar att CTR:s utbildning nu är utformad så att de studenter som tar en masterexamen också uppfyller de nationella examensmålen. När UKÄ granskade CTR:s utbildning under 2013 kom man fram till att både kandidatnivån och magisternivån höll mycket hög kvalitet. I utbildningen på masternivå påpekade UKÄ några brister, som institutionen haft ett år på sig att komma till rätta med. Det nya beslutet innebär alltså att bedömarna anser att bristerna är åtgärdade. I beslutet står det att "utbildning som leder till masterexamen i religionsvetenskap och teologi vid Lunds universitet nu uppfyller kvalitetskraven för högre utbildning och att utbildningen därmed ska ges det samlade omdömet hög kvalitet". - Våra studenter ska självklart kunna lita på att deras utbildning håller hög kvalitet, säger Tobias Hägerland som är studierektor på CTR. Därför är vi glada att vi har fått möjlighet att se vad som behövde förbättras i utbildningen. Tillsammans har vi lärare arbetat med att ge vissa kurser en ny utformning. Vi har också jobbat med att utvecklas i våra roller som uppsatshandledare och examinatorer. Vi får ofta höra att våra studenter tycker att vår utbildning är bra, och det är förstås både viktigt och roligt att UKÄ håller med om det, säger han.