Douglas fick Minor Field Studies-stipendium

Publicerad den 20 december 2017
Douglas Mattsson

Douglas Mattsson, student på CTR, har beviljats ett Minor Field Studies-stipendium. Stort grattis! Stipendiet gör det möjligt att resa iväg och göra ett fältarbete, för att samla in material till en uppsats.

Vart kommer du att resa och vad kommer du att skriva om?

- Jag kommer att resa till Turkiet för att fältforska om subkulturen black metal.  En musikgenre som är känd för sitt kritiska hållningssätt till religion men som det inte finns så mycket forskning om i muslimska majoritetsländer. Materialet kommer jag sedan använda till min masteruppsats i islamologi.

Varför valde du att studera vid CTR och fördjupa dig inom just islamologi?

- Det började med ett intresse och insikt om att min kunskap om religion, och framförallt islam, var otillräcklig för att förstå den debatt som pågick i medier och bland politiker 2010. Så jag beslutade mig för läsa en introduktionskurs i islamologi på Lunds universitet. När jag sedan började studera tre år senare så valde jag att fortsätta med samma ämne eftersom jag tyckte det var så intressant.

Vad har du fått lära dig? – Något som var extra bra?

- Jag har lärt mig massor. Men jag skulle säga att det mest värdefulla har varit att utmana mina förutfattade meningar om religion och inse hur komplicerat, intressant, och hur fortsatt relevant det kan vara.

Skulle du rekommendera andra att läsa islamologi? Varför?

- Absolut. Islam är ett ämne som ofta diskuteras idag och som många människor har åsikter om men lite kunskap. Jag tycker alla borde läsa en kurs i islamologi för att bättre förstå den värld vi lever i.

Hur tror du att du kommer att kunna använda dina studier i yrkeslivet?

- Bra fråga! Jag antar att det beror på vilket jobb jag söker men jag menar att kunskap om islam och en humanistisk utbildning är värdefullt i många sektorer och arbetsplatser, så jag är inte orolig för att min utbildning inte ska leda till ett jobb.

Var det en självklarhet att du skulle studera vidare efter gymnasiet?

- Nej inte direkt. Jag gjorde tillval på gymnasiet så jag skulle få en bred behörighet på universitet men jag var mer intresserad av att jobba och resa efter gymnasiet. Så det dröjde några år innan jag började studera.

Vad skulle du rekommendera blivande studenter att tänka på när de väljer sin utbildning?

- Att välja något som man tycker är roligt och intressant. Det har blivit tydligt via mina resor och utbyten utomlands att det faktum att vi har möjlighet att studera gratis i Sverige, och få studielån för att försörja det, är unikt. Så jag skulle säga att det är viktigt att ta vara på möjligheten och passa på att lära sig så mycket man kan. Tycker man inte att ämnet man studerar är intressant så är det svårt att motivera sig att göra det mesta av tiden, så det är det viktigaste.

Du har även varit utbytesstudent vid University of British Columbia i Vancouver, Kanada - hur var det?

- På det hela taget vill jag säga att det var fantastiskt. Sen vill jag inte hymla med att det är utmanande och stundtals jobbigt att byta kultur och studiemiljö. Att lämna sin ”comfort zone” är alltid lite jobbigt. Men jag skulle verkligen rekommendera alla att göra ett utbyte om de kan, för även om det är stundtals jobbigt så ger det mycket tillbaka. Jag är jätteglad för att jag gjorde det. Jul- och nyårshelgen närmar sig - hur kommer du att tillbringa den?

- Jag kommer spendera den med familj och vänner men jag måste tillbaka till Istanbul den 1 januari. Så det blir en kort och intensiv vistelse i Sverige, men det ska bli roligt.