Aila Lauha utsedd till hedersdoktor vid Teologiska fakulteten i Lund

Publicerad den 17 december 2010
Aila Lauha

Teologiska fakulteten har till hedersdoktor vid promotionen 2011 utsett Professor Aila Lauha, Helsingfors, för hennes insatser som forskare, forskningsledare och forskningsutvecklare inom nordisk och europeisk kyrkohistoria, i långvarigt samarbete med Teologiska fakulteten vid Lunds universitet.

Professor Lauha är född 1951, är sedan 1997 professor i kyrkohistoria, särskilt modern kyrkohistoria, vid Helsingfors universitet, där hon också är dekanus för Teologiska fakulteten. Hon är Finlands representant i den internationella kyrkohistoriker-organisationen CIHEC och ingår i redaktionen för tidskriften Kirchliche Zeitgeschichte. Aila Lauha har flera gånger besökt Lund och är ledamot av Vetenskapssocieteten. Hon var ledare för EU-projektet ”Churches and European Integration” – ett samarbetsprojekt mellan universiteten i Glasgow, Helsingfors, Lund, Münster och Tartu.

Aila Lauha samarbetar regelbundet med kyrkohistoriker i Sverige, och medverkade senast vid den av Vitterhetsakademien anordnade ämneskonferensen i Stockholm 2008, som resulterade i boken ”Kyrkohistoria – perspektiv på ett forskningsämne” (Stockholm 2009), som nu används i undervisningen i Lund.

Kyrkohistoriker i Lund har vid ett par tillfällen föreslagit kvinnliga hedersdoktorer, men de har varit historiker. Någon kvinnlig innehavare av en befattning i kyrkohistoria har aldrig tidigare blivit hedersdoktor vid Teologiska fakulteten i Lund.
  • <link>Hedersdoktorer vid teologiska fakulteten