Äntligen samlas humanister och teologer i nytt HT-centrum!

Publicerad den 5 maj 2011
Zoologen, foto: Kennet Ruona

Nu är det bestämt - humanister och teologer flyttar in i gamla Zoologen. Igår fattade förvaltningschef Marianne Granfeldt det slutgiltiga beslutet. Från och med sommaren 2014 blir gamla Zoologen och Zoofysiologen, tillsammans med grannen Språk- och litteraturcentrum, den centrala mötesplatsen för studenter och lärare inom humaniora och teologi. HT-fakulteterna knyts samman geografiskt och ett nytt HT- centrum bildas.

I förra veckan fattade områdesstyrelsen för humaniora och teologi sitt beslut att genomföra om- och tillbyggnadsprojektet och igår godkändes beslutet av förvaltningschefen. Processen som föregått de båda

besluten har varit både långvarig och omsorgsfull. Universitetsstyrelsen tog beslut redan 2008 om den långsiktiga lokalplanen för Lunds universitet. Sedan 2009 har arkitektbyrån Henrik Jais-Nielsen & Mats White Arkitekter AB arbetat med förslag till byggnadernas utformning. Projektet har presenterats, diskuterats och modifierats många gånger i en spänstig dialog med studenter och personal.

För närvarande finns område HT utspritt i många charmerande miljöer. Det handlar om privatvillor från 1800-talets slut med kakelugnar, sidentapeter och tornrum eller byggnader som en gång hyst andra fakulteters institutioner. Till charmen hör också en hel del nackdelar - svårforcerade stentrappor, avsaknad av hissar och studentutrymmen är några exempel. I vissa fall är byggnaderna utdömda för den verksamhet som nu bedrivs där.

Allting har sin tid. Villorna längs Finngatan var en gång var privatbostäder för professorer, i medicin bland annat. Den kemiska institutionen rymdes i ett hus vid Magle Stora Kyrkogata och den anatomiska vid Biskopsgatan. Länge har humanister och teologer så befolkat dessa fastigheter. Nu går byggnaderna andra hyresgäster till mötes.

På nygamla Zoologen kommer stora satsningarna att göras på utrymmen som används gemensamt av studenter och lärare. I anslutning till Sölvegatan planeras studiecentra, lokaler för experimentell verksamhet, café och bibliotek i en miljö som inte exkluderar någon. Att byggnader längs kunskapsstråket Sölvegatan tillhör olika fakulteter blir allt mer ointressant och område HT ser ett värde i att studenter och personal från olika institutioner och ämnen träffas. En fakultetsöverskridande forsknings- och utbildningsmiljö skapar på sikt ett nytt vetenskapligt landskap, där alla kombinationer och möten är möjliga.

Men vad händer med det Zoologiska museet som nu är placerat mitt i den gamla byggnaden? Enskilda objekt kan sparas som påminnelse om husets ursprungliga användning, men inte hela museet. Arkitekternas uppdrag har inte varit att inkorporera museisamlingarna. Varje kvadratmeter är inplanerad för annan verksamhet. Förhoppningsvis kan delar av de unika samlingarna placeras på lämplig plats. På så vis kan de återfå funktionen av "skådesamlingar" och bli tillgängliga för allmänheten, något som vi på HT har ett professionellt kulturhistoriskt intresse av.

Med ombyggnaden av Zoologen ser vi fram emot en ny tid där humanister och teologer samlas i en mycket attraktiv miljö utformad för just vår verksamhet.

Lynn Åkesson, Dekanus för humaniora och teologi
  • <link http: www.kultur.lu.se>Lynn Åkessons hemsida